Ca mamă îți cunoști cel mai bine copilul. Simți când ceva nu este în regulă cu el. Dincolo de tot ce citești dar și de sfaturile celor din jur, e important să ai încredere în instinctul tău. Chiar și atunci când e vorba de somnul lui.. Crezi că se odihnește bine?

Știu din proprie experiență cum este să tragi de tine ca să reziști încă o zi, încă o noapte cu somn întrerupt și încercări repetate de a-ți readormi puiul. Dar el cum face față? Cum este în timpul zilei?

Dacă este foarte energic, nu are stare și își manifestă foarte vocal bucuria sau nemulțumirile ar putea fi  obosit. Asta pentru că ei nu fac bine față oboselii, iar acest lucru le poate afecta calitatea vieții și chiar creșterea.

Cum îți poți da seama când copilul tău este obosit?

  1. adoarme foarte greu, atât la somnurile din timpul zilei, cât și seara;
  2. se trezește des în timpul nopții;
  3. somnurile de zi sunt fragmentate sau scurte;
  4. se trezește mai mult supărat decât vesel;
  5. este agitat și mârâit în timpul zilei;
  6. se supără ușor;
  7. vrea foarte mult în brațe.


Dacă îl regăsești în cel puțin două din punctele de mai sus, atunci probabil copilul tău nu a dormit suficient în ultima vreme și a acumulat oboseală. Organismul lui, în plină dezvoltare, nu mai are resurse pentru a face față activităților zilnice și este în stare de alertă.

Care sunt efectele pe termen lung ale oboselii?

Oboseala acumulată în timp (în săptămâni sau chiar luni de zile), are efecte negative pe termen lung. De ce? Pentru că în somn, organismul se reface și se reglează, iar creierul asimilează informațiile noi și le transformă în cunoștințe și abilități. Hormonul de creștere se secretă tot în timp ce copiii dorm, în prima parte a nopții (între 8 și 12).

Un somn nesănătos, adică insuficient și întrerupt, duce în timp la:

  1. capacitate redusă de concentrare;
  2. scăderea poftei de mâncare (anemie) sau din contră, creșterea apetitului (obezitate);
  3. imunitate scăzută;
  4. întârzieri în dezvoltare (copiii nu mai “fac” la timp lucrurile specifice vârstei lor);
  5. dezechilibru emoțional – tantrumuri dese și intense, schimbări bruște de stare.

Atunci când organismul lor este ocupat sa facă față oboselii, copiii nu mai au resurse sa crească, să învețe și să se dezvolte în ritmul lor natural.

Cum îl poți ajuta pe copilul tău să se odihnească?

  1. În primul rând, asigură-te că are un program de somn potrivit pentru vârsta lui. Somnul la alte ore decât orele biologice, naturale ale organismului este ”junk sleep” – ei dorm, dar somnul lor nu este suficient de odihnitor.
  2. Expune-l la lumină naturală și activități prin care să își consume energia între somnuri.
  3. Limitează timpul petrecut în fața ecranelor.
  4. Închide televizorul, chiar dacă cel mic nu se uită la el. Lumina albastră inhibă producția de melatonină – hormonul somnului, care ne ajută să dormim bine.
  5. Formează-i o rutină de seară, un ritual care să îl ajute să se relaxeze și să se liniștească. Astfel îl ajuți să adoarmă mai ușor și să doarmă mai bine.
  6. Învață-l să adoarmă singur, ca somnul lui să nu depindă de tine. Dacă îl adormi tu seara de exemplu, va avea nevoie de tine și pe timpul nopții ca să își continue somnul.
  7. Fii consecvent cu orice schimbare pe care vrei să o faci. Pentru a schimba un obicei creierul are nevoie de 3 săptămâni de repetiții zilnice.

Când un copil obosit începe să se odihnească, se va echilibra pe toate planurile: se va trezi binedispus, va începe să mânânce mai bine, va avea răbdare să se joace, va colabora mult mai ușor și va merge la culcare liniștit, poate chiar de bună voie (aproape în fiecare zi 🙂 ).

Dacă nu știi de unde să începi, contactează-mă ca să definim împreună un plan de somn personalizat pentru nevoile copilului tău. Ca  mamă care a trecut prin multe nopți nedormite, ajunsă în pragul de depresiei din cauza oboselii, te înțeleg și sunt aici să te ajut.