Cat doarme un bebe de 5 luni ?

Somnul bebelusului de la 4.5 luni la 5.5 luni

Incepand cu saptamana 15 bebelusul tau a intrat in saltul mental 4 si dezvolta o multime de abilitati noi ce il ajuta sa cunoasca mult mai bine lumea din jurul sau.

Dupa regresia somnului de la 4 luni care dureaza pana la 4 luni si jumatate (saptamana 19) vine din nou o perioada de liniste in care bebelusul poate invata sa adoarma singur si tu, draga parinte, te poti odihni.

Bebelusul in aceasta etapa devine mult mai sociabil, solicita mai multa atentie, dar ofera recompense in zambete si etape noi in dezvoltarea motrica si emotionala.

Dupa varsta de 4 luni somnul bebelusului incepe sa semene cu cel al adultului si sa lege ciclurile de somn mult mai usor.

Ne-am dori sa existe niste solutii minune ca bebelusii sa aiba un somn de calitate, dar pentru un somn sanatos, asa cum indica si Dr. Marc Weissbluth, autorul cartii ”Somn sanatos pentru un copil fericit”, este important sa urmarim cateva aspecte:

  1. Durata somnului

Este important sa respectam ora de trezire dimineata. Exista bebelusi care se trezesc in jurul orei 5, de cele mai multe ori pentru ca sunt uzi sau infometati si dupa ce li se acopera nevoia primara isi reiau somnul de noapte. Alti bebelusi se trezesc in jurul orei 7. Intervalul normal de trezire a bebelusilor la aceasta varsta este cuprins intre ora 6 și 8.

Ce este important de retinut este ca ora de culcare tarzie nu prelungeste somnul de dimineata, din contra, poate crea probleme de somn pe timp de noapte – somn mai fragmentat, mai superficial.

  1. Somnurile din timpul zilei

Respectarea perioadei de veghe specifică varstei bebelusului si observarea semnelor de somn duce la somnuri de zi odihnitoare si evita acumularea oboselii.

Perioada de veghe de dinainte de primul somn de zi este mai scurta, in functie de bebelus varieaza de la 90 la 120 de minute.

Primul somn de zi este ideal sa fie in jurul orei 9, al doilea somn de zi in jurul orei 12, iar al treilea în jur de 15. Acesta este un model de urmarit, catre care sa ne orientam in dorinta de a crea un model de program. Dar bebelusii sunt diferiti si somnurile diurne inca pot fi scurte (30 minute) și mai multe la număr.

Provocarea este adaptarea programului in functie de nevoia de somn a bebelusului astfel incat sa evitam acumularea de oboseala pe parcursul zilei.

Perioada de veghe de dupa amiaza tinde catre 120 minute.

Exista bebelusi care ajung la un program de somnuri de zi regulate si constante ca durata dupa varsta de 5 luni. In categoria asta se incadreaza bebelusii cu colici sau bebelusii cu care parintii au fost inconsecventi cu somnurile in primele luni.

Somnul de noapte – ora de culcare intre 18:00 și 20:00, cu cel mult 2 treziri pentru masa.

  1. Consolidarea somnului

Bebelusii ce invata sa adoarma fara ajutor si sa lege ciclurile de somn singuri isi pot consolida somnul in aceasta perioada si pot avea un somn odihnitor. Este important sa fim consecventi in vederea consolidarii programului de somn, sa respectam ritualul si modul de adormire.

  1. Programul de somn

Intervalul 4.5-5.5 luni este o perioada bună pentru a-l invata pe bebelusul tau sa doarma bine. Te poti folosi de ritmurile naturale de somn ale bebelusului ca sa il ajuti sa doarma: 09, 12, 15.

Necesar total de ore de somn la aceasta varsta din 24h: 15-16.

  1. Regularitatea somnului

Bebelusul tau va arata semne de somn la care trebuie sa fii atent. Un bebelus epuizat va pastra cu greu un program de somn constant, regulat. Asa ca, este important sa il urmaresti, sa fii flexibil si sa te adaptezi la nevoile bebelusului tau.

Concluzie:

Este momentul optim pentru a-l invata pe bebelusul tau sa adoarma singur, sa aiba un somn sanatos si odihnitor. Ai incredere ca va invata, fiecare in ritmul sau!

Aplicarea unui program de somn in acord cu varsta bebelusului poate fi incomod si solicitant. Poate fi dificil sa organizezi intreg programul in functie de somnul micutului tau.

Starea generala si capacitatea de invatare a micutului tau depind de calitatea somnului, deci merita sa faci un efort sustinut ca el sa doarma bine = sa se dezvolte frumos si armonios. Pentru asta poti urmari aspectele de mai jos:

  1. Dupa inceperea zilei pastreaza o perioada de veghe scurta, la 60 minute dupa trezire poti incepe ritualul de linistire. Primul somn de dimineata implica o cantitate mai mare de somn REM – specifica somnului nocturn.
  2. Mentinerea orei de somn de noapte in intervalul 18:00-20:00, in functie de ultimul somn de zi.
  3. Consecventa in respectarea programului de catre toti membrii familiei.
  4. Dezvoltarea abilității de a învăța să adoarmă singur, prin sleep-training, pentru a putea dormi cât are nevoie.

Dacă ai nevoie de ajutor, contactează-mă ca să facem împreună un plan de somn potrivit pentru nevoile copilului tău. Poți programa o consultație pe pagina de Facebook Nani Nani.