salt-mental-5-ani

Prescolari

Salt mental de 5 ani #1 – Rezolvare de probleme conceptuale

Salt mental de 5 ani #2  Dezvoltare progresivă

Salt mental de 5 ani #3 Venerarea eroilor și motivația interioară

Salt mental de 5 ani #4 – Competitiv și orientat către rezultate

Salt mental de 5 ani #1 – Rezolvare de probleme conceptuale


Începe la: 1 săptămână înainte de 5 ani
Intensitate maximă: 5 ani și aproape 2 săptămâni
Se termină la: 5 ani și 2 săptămâni

Sumarul perioadei dificile
Se simte îndreptățit
• Are senzația că are toate drepturile. Este posibil să arunce ambalaje etc. pe jos și să se aștepte să cureți tu după el.
Se așteaptă ca adulții să îl servească imediat. Supărat că ai cumpărat produsul greșit (de ex. un fel de gustare), indiferent cât de mult te străduiești să prevezi ce ar putea să dorească.
• Foarte agresiv, impulsiv și se simte îndreptățit să primească orice. Este posibil de exemplu să spui că te duci la magazin, iar copilul să vină la tine și să te lovească cu piciorul și să-ți ordone să-l iei și pe el

Tachinează alți copii
• Îi place să facă farse altor copii, părând să vrea să-i enerveze dinadins. Este posibil să-i dea unui copil o pungă goală de bomboane sau să ascundă jucăria preferată sau pantoful unui alt copil
• Vrea să se joace mult cu ceilalți și este posibil să lovească sau să ia jucăriile celorlalți pentru a atrage atenția; face farse sau fură obiecte numai ca să obțină atenție
• Provoacă constant alți copii. Dacă îl întrebi de ce face asta, este posibil să spună ”Pentru că vreau să mă distrez cu ei!” Este un mod sănătos de a forma legături, dar nu știe încă cum să procedeze.
• Își verbalizează confuzia, de ex. “Copiii de cinci ani nu știu ce e bine și ce e rău”
• Îi necăjește pe ceilalți copii atunci când el ”câștigă” o luptă sau un joc
• Te poți aștepta la cel puțin un incident jenant în public atunci când copilul tău este agresiv sau ușor de supărat/jignit în timpul perioadei de maximă intensitate

Se simte foarte vulnerabil
• Se simte foarte ușor desconsiderat, învins sau vulnerabil. Este posibil să-ți ceară să-l protejezi mai mult
• Este posibil să aibă vise urâte copleșitoare în care alții îi iau lucrurile
• Este posibil să ia măsuri pentru a se proteja pe sine de amenințări, cum ar fi să aducă o pușcă de jucărie “în cazul în care apar monștri” sau să facă din plastilină monștri și să îi omoare
• În cazul unora dintre copii, este posibil ca o parte din manifestările de la ultimul salt mental să fie încă prezente sau este posibil ca salturile să fie chiar inversate: frica de moarte și gestionarea efemerității vieții.

Intensitate maximă
• Unii dintre copii tind să devină smiorcăiți, alții agresivi. Indiferent cum se manifestă copilul tău, comportamentul este intens. Necăjește, hărțuiește alți copii sau le ia lucrurile. Este posibil să devină violent sau să-și piardă controlul din punct de vedere emoțional în încercarea de a-i determina pe alți copii să se joace cu el

Sumarul noilor abilități
Acest salt este marcat de a lua o bucățică de informație, de a și-o aminti și de a o proiecta și aplica în viitor. Poate gestiona situații foarte complexe legate de evenimente viitoare. De unde și denumirea de ”Rezolvare de probleme conceptuale pe termen lung”. Pornește ușor și apoi explodează

Rezolvare de probleme conceptuale pe termen lung
• Poți să le furnizezi informații despre o problemă pe termen lung și se descurcă bine. Poți să le dai o hartă sau informații despre ceva, iar copilul le memorează și le aplică mai târziu
• Ia frânturi de informație și le aplică pe termen lung. De exemplu,  ”Când duc cu grijă acest castron cu cereale, nu se varsă deloc. Poate că aș putea fi atent tot timpul!”
• Se gândește la soluții realiste la probleme în care există un element care trebuie rezolvat pe termen mai lung sau în care există mai multe etape pentru a reuși ceva, de ex. ați putea să vă luați un câine, dar mai întâi ar trebui să vă construiți un gard.
• Urmărește descrieri abstracte, complexe, cum ar fi o problemă tehnică pe care unul dintre părinți a avut-o la serviciu
• Îi place să rezolve și să se gândească la probleme pentru care soluția poate fi complexă. Este posibil să se joace de-a doctorul și să se gândească care este cea mai bună soluție pentru a vindeca un pacient bolnav sau se gândește cum se potrivesc culorile, cum ar fi tonuri pastel pentru primăvară și portocaliu și negru pentru Halloween și să le combine după cum îi place în garderoba lui sau atunci când colorează
• Capabil să utilizeze logica de tipul dacă X atunci Y în ceea ce privește o anumită acțiune. De exemplu, ”Mama îmi spune să mă șterg de 5 ori, dar dacă nu mai sunt murdar, atunci pot să mă opresc”.
• Se întreabă cum se face aprovizionarea cu alimente la magazin sau cum se scriu cărțile.
• Foarte probabil să vină cu idei noi, creative după ce îi arăți ceva. De exemplu, îi arăți cum să facă o ”praștie” cu o ceașcă și un balon, iar el încearcă să-și facă o trambulină folosind principii similare.
• Vine cu propriile soluții la probleme, care ție nu ți-ar fi dat prin cap. De exemplu, pentru a face un pahar de plastic mai rigid, pune două pahare unul în altul, ca să facă un experiment științific.
• Interesat să învețe cum să gestioneze evenimente din viața reală, de exemplu se uită la un filmuleț despre cum să ne pregătim pentru o tornadă
• Începe să “țină scorul.” Într-un joc pe care nici măcar nu știai că îl joci, tu ai 0 puncte, iar copilul are deja 1 punct
• Îi plac foarte mult programările la medic și cum acesta îi verifică cu atenție fiecare parte a corpului
• Rămâne în rol multă vreme și cu mare siguranță, de exemplu comportându-se ca personajul în care s-a costumat pentru Halloween

Gestionează mai bine faptul că lucrurile nu merg întotdeauna așa cum vrea el/că nu are dreptate/ că și opinia celorlalți contează
• Gestionează bine situația în care lucrurile lui se strică: este mai degrabă trist decât nervos
• Poate decide să facă ceva și mai bun, dacă vreun lucru de-al său este stricat sau dacă ceva nu se întâmplă așa cum își dorea. Se poate regrupa foarte bine și se poate concentra pe o nouă soluție.
• Este conștient de faptul că soluția sau cunoștințele lui pot fi greșite, cum ar fi dacă se uite la stele și spune “Văd o stea! Dar nu știu dacă e o stea. Ar putea fi o planetă.” Poate “pivota” astfel în gândire și în acțiuni
• Capabil de o negociere mai intensă, în care să se ducă tratative de ambele părți pentru găsirea unei soluții. Este posibil să-i placă să-ți strângă mână și să spună ”Ne-am înțeles!” Per total foarte conștient de întreaga situație și de unde se situează. Foarte bucuros să se gândească atât la nevoile lui cât și la cele ale familiei.
• Te sfătuiește să faci ceva, dar apoi își amintește că ar trebui să te consulți și cu ceilalți, de ex. “Hai să facem asta! Dar hai să-l întrebăm și pe tati mai întâi”.
• Oferă scuze sincere și complete și motive detaliate pentru care nu a putut să-și țină o promisiune: ”Îmi pare foarte rău că a durat așa de mult. Am rămas blocat în baie. Nu am putut să-mi ridica pantalonii. Apoi am avut probleme cu încuietoarea…”
• Îi ajută pe ceilalți copii când aceștia se lovesc, poate ajuta un copil să-și pună pantofii dacă i-au căzut sau dacă nu se poate încălța
• Extraordinar de amabil și de atent
• Vrea să-și ajute frații să învețe lucruri
• Observă lucruri pozitive despre frații lui și le face complimente
• Îți mulțumește că ai grijă de el

Schimbări în domeniul școlar
• Capabil să facă exerciții în care să distingă între substantive și verbe sau observă cum prefixele și sufixele modifică un cuvânt. Este foarte distractiv pentru un copil
• Capabil să scrie numerele până la 100
• I se pot da două pătrate goale la fel care adunate fac 4 și să îl întrebi cât e fiecare pătrat?
• Face cu îndemânare un puzzle obișnuit cu țări, înțelegând că reprezintă țări ale lumii
• Este posibil să îi placă un joc în care trebuie potrivite steaguri pe două cartonașe
• Poate înțelege câteva principii simple ale economiei, cum ar fi că o parte din bani sau din alte bunuri e necesară pentru consum, o altă parte pentru schimb și una pentru economii
• Inițiază mai des proiecte proprii, cum ar fi să caute printre articolele de papetărie ca să găsească hârtie și creioane colorate sau acuarele ca să deseneze, să coloreze sau să vopsească
• Potențiale cunoștințe enciclopedice despre subiectele preferate

Salt mental de 5 ani # 2 Dezvoltare progresivă


Începe la: 1 săptămână înainte de 5 ani și 1 lună
Intensitate maximă: 5 ani, 1 lună și 1 sau 2 săptămâni
Se termină la: 5 ani, 2 luni și 2 săptămâni

Sumar perioadă dificilă
• Aceasta este marcată de comportamente similare cu cele de la saltul precedent, dar într-un mod mai persistent
• Poate diferi de la copil la copil: unii pot manifesta doar scurte izbucniri de agresivitate, la alții pot fi mai persistente
• Încă se simte foarte adesea îndreptățit să primească ce își dorește și îi place să lovească alți copii, iar alteori îi fugărește pe ceilalți copii ca să îi pupe sau să se joace cu ei
• Uneori pur și simplu nu vrea să renunțe. Este posibil să trebuiască să-l desprinzi de pe fratele/sora lui.
• Plânge mai mult timp după ce s-a lovit. De exemplu, cineva nu i-a dat o îmbrățișare când a vrut și copilul nu poate scăpa de supărare toată seara sau până când nu primește o îmbrățișare
• Te poți aștepta ca tu să fii destul de stresată în această perioadă, atât de solicitant devine și atât de frecvent se întâmplă acest lucru. “Tocmai ți-am DAT un [tip de mâncare].” “NU MAI ȚIPA.” “Oare se oprește vreodată!?”
• Cere tot mai multe lucruri. Ia în special lucrurile tale, cum ar fi telefonul.
• Este posibil să se supere mai tare când un anumit adult vine acasă sau vine în vizită. Adesea, băieții reacționează vehement la adulții de sex masculin
• Anunță că i-au fost rănite sentimentele
• Se poate supăra dacă schimbi ceva sau dacă arunci ceva ce nu ai știut că îi plăcea foarte, foarte mult, cum ar fi fotografia care era în rama foto atunci când ai cumpărat-o
• Autoritar față de ceilalți copii cu privire la reguli: le spune copiilor că nu au voie să plece “prea departe”, altor copii că nu au voie să deschidă încă ușa etc.
• Foarte supărat dacă ceva sau cineva pe care îl place foarte mult i se ia/pleacă, din orice motiv
• Este posibil să vrea mai multe îmbrățișări
• Este posibil să stea până târziu, dorind să povestiți

Intensitate maximă
• Comportamente intense, persistente, la care nu vrea să renunțe și o mulțime de pretenții. Se atenuează mult după perioada de intensitate maximă, dar este posibil să mai observi până la final un comportament autoritar sau unele comportamente intense, în funcție de situațiile cotidiene.

Sumarul noilor abilități
Abilitatea nouă principală este aceea de a vedea cum se schimbă relațiile în funcție de unele variabile, cum orice variabilă Y se poate schimba în funcție de variabila X.

Observă cum se schimbă lucrurile progresiv
• Observă cum lucrurile se schimbă în cadrul unui continuu, de ex. pe măsură ce se depărtează de o sursă de lumină, umbra lui devine mai mare sau mai mică sau reflexia capului său devine mai mare sau mai mică pe măsură ce mișcă lingura sau vocea lui se aude mai tare pe măsură ce se apropie
• Poate face proiecții în timp, de ex. până când ajungem acasă se va face întuneric sau când va avea 7 ani scaunul de mașină va fi prea mic pentru el
• Se întreabă cum sunt lucrurile măsurate în timp. De exemplu, dacă un bebeluș are 1 zi, asta înseamnă că are 0 ani sau 1 an?
• Știe foarte exact cum funcționează lucrurile sau ce vrea. De exemplu “Da, centura mea e strânsă, dar nu prea strânsă.” Sau se poate gândi la un detaliu al unui eveniment viitor, cum ar fi ”Când voi muri, nu știu sigur dacă va fi noaptea sau ziua”.
• Îi place să se gândească cum se mișcă lucrurile pe o suprafață sau în timp. Este posibil să fie interesat de cum poate aluneca mai ușor pe podeaua cu parchet/gresie (dar nu pe covor) sau cum ar putea construi două mașini imaginare: una rapidă și una lentă și cum se deplasează acestea diferit.
• Interesat de cât de mare sau de mic se poate face un lucru, de ex. cel mai mic și cel mai mare animal din ocean
• Face desene elaborate, cum ar fi un ocean mare și tipurile de pești care ar trăi, la suprafață, în mijloc și la adâncime

Cuantifică lumea înconjurătoare

• Utilizează analize cumulative pentru a înțelege lumea, de ex., numără de câte ori o persoană câștigă puncte în defavoarea alteia și continuă să tot numere sau vrea haine noi și vrea o întreagă garderobă, cu 5 tricouri noi, 6 perechi de pantaloni noi și 7 perechi de șosete noi
• Îi plac soluțiile mentale economice, cum ar fi că dacă spune “100 de foarte” poate înlocui “foarte, foarte, foarte…” sau faptul că dacă grupează obiecte în seturi de câte 10, devin astfel mult mai ușor de numărat
• Foarte, foarte bun la adunări și scăderi. Calculează cu ușurință cu numere care adunate ajung până la 20. Se mândrește cu faptul că face acest lucru ”în capul lui”.
• Pune cu îndemânare lucrurile într-o anumită ordine, cum ar fi toate numerele pare și impare, îi place să se gândească la număratul pe sărite, folosind doar numere pare sau impare

Se poate gândi la paradoxuri/observă ironiile
• Se gândește la paradoxuri mai complexe cum ar fi “Laptele praf este un lapte făcut din praf sau un praf făcut din lapte” sau poate observa că dacă mașina se mișcă într-o direcție, obiectele din ea se mișcă în direcția opusă
• Mai conștient de situații, de ex. “De ce paharul ăsta de cafea are fulgi de zăpadă pe el, dacă afară este cald?” sau “O, animalele din [un film] vorbesc acum.”
• Poate da răspunsuri foarte inteligente dacă îi pui o întrebare care nu este foarte clară. De exemplu, îl întrebi dacă “rapid și lent” sunt antonime sau adverbe, iar copilul îți poate răspunde corect, ambele
• Poate extrage o variabilă dintr-un lucru și să introducă o alta. Poate inventa glume, ca de exemplu “Hai să cumpărăm cartofi prăjiți de la Rățoiul Donald” adică de la MacDonald’s. Dacă te gândești la asta ca la o ecuație, e ca și cum poate lucra cu variabile.
Altele
• Interes crescut pentru povestirile mai lungi cu aventuri, cum ar fi povestiri istorice lungi sau o povestire despre explorarea unei peșteri
• Nonșalant cu privire la moarte acum, poate inventa povești despre oameni care mor (deși tocmai a încheiat salturi mentale în care i-a fost foarte frică de moarte)
• Capacitate mai bună de a învăța lucruri singur, de ex. funcții pe care le poate folosi când face o fotografie cu tableta
• Inițiativă crescută de a prelua controlul asupra a ceea ce învață. De ex. vrea să facă un anumit proiect și te anunță ce vrea să facă
• Este posibil să-și exploreze părțile intime

Salt mental de 5 ani #3 Venerarea eroilor și motivația interioară


Începe la: 5 ani, 3 luni și 3 săptămâni
Intensitate maximă: 5 ani și 5 luni
Se termină la: 5 ani, 5 luni și câteva zile

Sumarul perioadei dificile
• Stă mai mult pe lângă persoana de referință, vrea mai des îmbrățișări
• Agresiv în joacă, de ex. face “box” cu tine
• Prieteni și scenarii imaginare, de ex. are calculatoare invizibile care sunt foarte înalte, foarte late sau poate foarte mici
• Vrea numai o anumită persoană să stea cu el seara târziu
• Plânge mai ușor
• Ocazional este furios și agresiv (în apropierea etapei de intensitate maximă)
• Este posibil să descrie într-o mai mare măsură cum funcționează mintea lui, de ex. mintea lui stivuiește lucruri
• Îi testează pe ceilalți și îi păcălește ca să vadă dacă sunt inteligenți sau nu
• Coșmaruri
• Acest salt mental este “lung”, dar comportamentele sunt destul de puțin intense, cu excepția celor din jurul perioadei de intensitate maximă

Sumarul noilor abilități
• Îi plac lucrurile care sunt “profunde,” de ex. închide ochii și interpretează o scenă dramatică
• Îi plac cântecele triumfătoare, de ex. The Ants Go Marching
• Interes puternic pentru cântatul la un instrument și într-un mod emoționant
• Adoră să interpreteze aventuri adevărate, de ex. luptele gladiatorilor în arenă
• Vrea să devină mai puternic sau mai inteligent etc., de ex. folosește greutăți și anunță că devine mai puternic
• Interesat de evenimente reale actuale
• Auto-învățarea se intensifică foarte mult, de ex. își inventează singur povești sau ”scrie cărți”
• Inventează jocuri
• Foarte excentric
• Înțelege ironia ca să spun așa, de ex. face o glumă că Elsa din Frozen este “Regina din Regina,” regina unui oraș numit Regina!
• Vorbește cu lucruri “invizibile”, de exemplu se preface că scrie un mesaj pe calculator unei persoane nevăzute

Salt mental de 5 ani # 4 – Competitiv și orientat către rezultate


Începe la: 5 ani, 5 luni și 2 săptămâni
Intensitate maximă: La început și din nou la 5 ani și 6 luni
Se termină la: 5 ani, 6 luni și câteva zile

Sumarul perioadei dificile
• Începe cu dorința de a avea un control extrem asupra unei situații obișnuite. Este posibil să fie distrus dacă un adult a plecat din casă și el nu a apucat să-i spună la revedere. Sau să vrea cu încăpățânare să aibă un cuvânt de spus în deciziile mai importante, de ex. când, unde și cum să traverseze strada
• Plânge mai des
• Vrea să “petreacă timp” cu persoana principală de referință mai des
• Este posibil să hărțuiască alți copii
• Vrea să participe la discuțiile adulților, ca atunci când mama și tata povestesc despre cum să renoveze baia
• Povești pline de imaginație, de ex. are ceva imaginar în buzunar sau dulapul lui e plin cu ceva ce ar putea să cadă peste el
• Pot să reapară unii dintre prietenii imaginari mai vechi
• Descrie cum îi funcționează creierul, de ex. creierul lui “înnebunește” sau e ca un “motor cu pistoane care pompează”

Intensitate maximă
• În timpul perioadelor mai intense, de la 5 ani și 6 luni, este posibil să te cheme în timpul nopții sau să vrea să doarmă în același pat cu tine. Este posibil să-ți spună că visează urât sau îl poți întreba direct acest lucru. Este posibil să aibă niște coșmaruri extrem de înfricoșătoare: să fie omorât în diverse feluri, să devină el criminalul, și, cel mai rău, se îngrijorează că tu ai putea fi ucis/ă

Sumarul noilor abilități
• Adoră ideea de a deveni din ce în ce mai bun la ceva, în special să treacă de la un “nivel” la următorul. Abordează provocările cu entuziasm. Are idei și fantezii foarte complexe, care sunt totuși în același timp practice.

Competitiv și orientat spre rezultate
• Vrea în mod activ să îl învingi la un joc
• Îi place să se confrunte cu diverse provocări, cum ar fi problemele de matematică
• Adoră ideea de “provocări” sau de a “ajunge la nivelul următor” într-o competiție
• Este probabil să îi placă “parkour” și să inventeze provocări fizice distractive, de ex. să sară de pe o bordură și să se rotească înainte de a ateriza!
• Vrea să încerce să țină pasul cu adulții chiar și atunci când nu poate, de exemplu atunci când este un drum foarte lung de făcut pe jos
• Dornic să rămână în “pielea personajului” dacă din orice motiv joacă un rol, de ex. rămâne în pielea personajului dacă e costumat într-un anumit personaj de Halloween. Sau se poate gândi constant la o situație, de ex., ”Pasageri! Rămâneți la locurile voastre. Vă vorbește căpitanul”.
• Îi place să învețe să citească, citind. Urmărește fiecare cuvânt pe măsură ce citești
• Îi place să termine ce a început, de exemplu, o carte. Îi place să țină socoteala ce a făcut, de exemplu cu un tabel cu stickere
• Foarte preocupat cum se va descurca când va fi adult. Se va căsători cu cineva? Câți prieteni/e va avea?

Complex și plin de imaginație
• Foarte inventiv și creativ. Acum, de exemplu, își poate inventa singur glumele de 1 Aprilie. Este posibil să-ți spună, de exemplu, că niște firmituri de prăjitură sunt caca de șoarece – glumă! Sau este posibil ca tu să cânți un cântec, iar el să inventeze niște versuri noi; de ex. tu cânți Iepuraș coconaș, iar el să inventeze niște versuri despre ce a făcut iepurașul după ce a fugit și s-a ascuns, care să aibă un fel de rimă – după ce stă și se gândește la asta câteva minute
• Este distractiv să jucați Mimă, iar copilul să vină cu un lucru sau o situație pe care să o mimeze ca ceilalți să o ghicească
• Creațiilor lui artistice devin mai complicate. Este posibil să deseneze o tabletă și să deseneze fiecare aplicație în parte sau o întreagă scenă în care o albină polenizează o floare
• De aceea, lecțiile de științe sunt distractive: omul este ceva artificial sau ceva natural? Care animale depun ouă și care nasc pui vii? Aceste lecții în natură sunt deosebit de amuzante
• Evaluează o situație logic, de ex. Am suficient timp să merg la baie înainte să vină colindătorii la ușă?
• Îi place să găsească și să construiască modele, de ex. 3 culori împreună ca cele din “Steagul României,” grupate împreună pot crea X steaguri diferite
• Foarte amabil și atent cu ceilalți; se oferă să ajute

Paradoxuri și complexitate
• Pune întrebări despre lucruri paradoxale, cum ar fi:
• Creierul nostru are și el un creier?
• Când își filmează actorul preferat într-un film, acesta vede camera video, nu-i așa?
• Îi plac glumele inversate, cum ar fi “În America, noi jucăm jocuri. În Rusia, jocurile ne joacă pe noi!”
• Dacă îi explici care e ideea, s-ar putea să îi placă foarte mult să găsească “Easter eggs” (referințe încrucișate) în filme, așa cum, de exemplu, Rapunzel poate fi întâlnită în filmul Frozen

Domeniul social
• O dorință puternică de a avea relații afectuoase cu ceilalți: vrea să aibă și să fie împreună cu “cel mai bun prieten.” Este posibil să fie extrem de trist după ce se desparte de prietenul lui cel mai bun sau să te implore să mergeți să-l vizitați. O anumită persoană este acum în mod cert prietenul lui cel mai bun. Acest lucru tinde să fie mai accentuat într-o anumită seară din preajma perioadei de maximă intensitate sau să se întindă pe câteva zile.

Salt mental de 5 ani # 5 — Trage concluzii din probele la dispoziție


Începe la: 5 ani, 7 luni și 2 săptămâni
Intensitate maximă: 5 ani, 7 luni și 4 săptămâni până la 5 ani, 8 luni și 1 săptămână
Se termină la: 5 ani, 8 luni și 1 săptămână
Sumarul perioadei dificile
• Stă treaz până târziu
• Spune toată ziua “Mama, mami, MAMI”
• Vrea să îi acorzi foarte multă atenție
• Revine la activități care îi erau familiare când era mai mic
• Țipă plin de entuziasm, ca și când nu s-ar putea controla
• Se preface că plânge sau cade, apoi plânge ca un toddler
• Încă îi place să păcălească oamenii, dar pe termen mai lung, “O să-i spun surorii mele că o ajut și apoi n-am s-o fac!”
• Foarte interesat pe cine poate să “păcălească” sau de cum îl percep ceilalți
• Foarte egoist într-un mod dăunător, de exemplu încearcă să preia controlul asupra lecției sau proiectului surorii/fratelui de o manieră provocatoare și conflictuală
Intensitate maximă
• Pornește certuri de la lucruri aparent banale, stă până târziu seara, plânge
Sumarul noilor abilități
• Utilizează dovezi pentru a justifica un fapt, de ex. “Știu că Pământul este rotund pentru că nu mai pot vedea lucrurile care sunt la distanță”
• Analizează formal o teorie într-o manieră metodică, de ex. dacă arunc 3 mingi diferite de la înălțime, ce sunet vor produce?
• Cataloghează informațiile ca adevărate sau false în funcție de informațiile pe care le-a obținut în trecut, de ex. ”în cartea asta scrie că pielea are două straturi; acest lucru este “fals” pentru că într-un filmuleț pe care l-am văzut spuneau că pielea are 3 straturi
• Îi place să compare ce este la fel și ce este diferit între două lucruri
• Îi place să învețe lucruri noi și să i se testeze cunoștințele
• Capabil să facă o cercetare de bază, de exemplu să caute un răspuns într-o carte
• Poate inventa o glumă sau o poezie în mod inteligent, pe baza unui model de glumă sau a unui format de poezie, de ex. poate inventa o glumă inversată cum ar fi “În Rusia Sovietică, jocurile te joacă pe tine!”
• Utilizează informațiile noi pentru a clarifica informații mai vechi care nu îi erau clare, de ex. după ce îl înveți despre procente, revine într-un loc unde a auzit anterior acel cuvânt (făcea acest lucru și la salturile precedente)
•Interesat să se asigure că ceilalți înțeleg un lucru corect, de exemplu să se asigure că au indicații corecte pentru a merge undeva sau a obține ceva
• Poate ține cont de două aspecte ale unei probleme, de ex. să fie rapid și să facă în același timp liniște când merge să ia un obiect din camera cuiva
• Se ceartă, vrea să se certe, îți cere să te cerți sau se gândește la cum să se certe sau să nu se certe
• Mai puțin încântat de zgomotele caraghioase sau de lecțiile naive din povești, înțelege mai bine morala poveștii, de exemplu că Omul de Turtă Dulce din povestea cu același titlu este înfumurat și batjocoritor și aceasta este cauza pentru care este mâncat (înainte, copilul probabil că alerga prin cameră fix ca Omul de Turtă Dulce)
• Îi plac jocurile cu ritm rapid ca “Plumber” pe tabletă
• Foarte rapid când rezolvă probleme logice
• Strategie evident îmbunătățită la jocuri
• Citește fluent
• Interesat să păstreze curate zonele din apropierea lui
• Interesat de multe din treburile casnice, de exemplu de spălatul rufelor sau de cum să-și facă un sandviș
• Dorință puternică de a face ce e corect și vrea nu doar să fie bun la ceva, ci dorește să fie o persoană bună
• Recreează ceva, de exemplu dintr-o poveste, cu o mulțime de detalii, cum ar fi o reverență foarte exersată, ca a unui ”prinț” sau recreează în detaliu aspectul ciudat al unui personaj dintr-o carte
• Îi place să sorteze obiectele pe categorii sau să sorteze obiectele din casă
• Îi place să facă experimente științifice și să învețe despre știință

Salt mental de 5 ani #6— Raționament etic


Începe la: 5 ani și 10 luni
Intensitate maximă: 5 ani, 10 luni și 1 săptămână
Se termină la: 5 ani, 10 luni și 1 săptămână (?)
Sumarul perioadei dificile
• Pornește certuri de la nimicuri, cum ar fi cine a avut ceva primul
• Stă treaz până târziu
• Memoria pe termen scurt se înrăutățește, devine absent, de ex. uită ceva ce tocmai l-ai învățat sau tocmai i-ai spus
Intensitate maximă
• Foarte dus pe gânduri, stă treaz până târziu, dar poți observa clar că se gândește la ceva
Sumarul noilor abilități
• Dornic să accepte complexitatea dilemelor morale, de exemplu dacă într-o poveste cineva trebuie să aleagă între a minți și a omorî pe cineva
• Capabil să evalueze chestiuni morale complexe, cum ar fi că un anumit cod de reguli este necruțător, iar altul este destinat să ajute pe cineva
• Exprimă faptul că a învăța să fii bun este dificil
• Capabil să înțeleagă o afirmație de tipul “Dacă bei alcool când ești nervos, te poate face și mai nervos” și este posibil să jure că nu va bea niciodată așa ceva
• Foarte capabil să observe detalii nuanțate privind comportamentul oamenilor sau ce factori sunt implicați și cum aceste detalii se schimbă în timp, de ex. “Sora mea devine mai puțin autoritară” și să dea exemple
• Poate susține o întreagă dizertație despre ceva, cum ar fi despre care a fost pentru el partea frumoasă și care partea mai puțină bună a unei zile.
• Îi place să învețe cuvinte noi, dar acum este îngândurat pentru că să gândește cu atenție la ceea ce tocmai a învățat
• Foarte consecvent în aplicarea unui principiu ca mod de a acționa, de ex. știe că “Când facem o activitate, cel mai bine este să învățăm mai întâi despre ea” și inițiază singur acest proces sau este posibil să-i spui să stea nemișcat, iar el să nu se miște deloc
• Urmărește și îi plac poveștile pline de fantezie, cum ar fi Vrăjitorul din Oz

Prima parte a ciclului primar – Saltul în dezvoltare 8 – Multă compasiune și responsabilitate


Începe la: 5 ani, 11 luni și câteva zile
Intensitate maximă: În partea inițială
Se termină la: 5 ani, 11 luni și 3 săptămâni
Sumarul perioadei dificile
• Este mai agresiv în joacă atunci când interacționează cu ceilalți (își poate înghionti fratele sau sora sau ceva asemănător)
• Devine mai ușor frustrat și dă vina pe ceilalți
• Foarte, foarte preocupat ca ceilalți să fie tratați corect, de exemplu se poate supăra foarte tare dacă cineva își pierde rândul la joc
• Din când în când are nevoie de îmbrățișări lungi și semnificative
• Este posibil să te “hărțuiască”, de exemplu să te lovească repetat peste fund (un potențial comportament foarte enervant dacă sunteți în public!)
• Un simț pronunțat de răspundere și devine exasperat dacă lucrurile nu par să meargă bine, de exemplu dacă și-a uitat haina undeva sau când crede că va întârzia
Sumarul noilor abilități
• Substratul acestor comportamente din perioada dificilă este un sentiment profund de compasiune și de responsabilitate. Este vorba despre o dezvoltare pozitivă în curs
• Face curat din proprie inițiativă, poate chiar din grijă pentru ceilalți, de exemplu pentru că nu vrea ca ceilalți să se împiedice
• Un sentiment pronunțat de compasiune și responsabilitate față de ceilalți, este posibil să exprime verbal faptul că nu vrea să-i rănească pe ceilalți
• Mai priceput în domeniul școlar, i se poate da o problemă pe care o va rezolva singur mai rapid și de bună voie, de exemplu “Câte luni ale anului nu au litera i în denumire?”
• Poate rezolva mai bine probleme cu rezultate multiple, de ex. “fă un animal din aceste piese de lemn” sau “spune un ocean care nu este cel mai mare ocean”
• Strategie posibil excelentă și destul de agresivă când joacă jocuri de masă — poate să prevadă cu ușurință câteva din mutările lui succesive
• Poate face conexiuni între idei foarte abstracte din lecții primite în trecut, de ex. Grecii aveau o democrație, la fel ca și cei din Commonwealth
• Poate rezolva probleme mult mai complicate în minte, cum ar fi să adune 55 + 56 = 111