Salt mental prescolar

După salturile mentale dese între 2 și 4 ani, urmează un an mai liniștit, cu achiziții fantastice. De la 4 la 5 ani gândirea, empatia, responsabilitatea și autocontrolul sunt cuvintele cheie, alături de multe râsete, glume și prosteală.

Între 4 și 5 ani salturile mentale sunt mai rare, copiii înțeleg mai multe explicații, colaborează și pot chiar propune soluții logice pentru situații de conflict. Este o perioadă cu mult entuziasm, multă joacă și invenții. Începe să se contureze personalitatea unică a fiecărui copil.

Salt mental de preșcolar 11 – Distinge posibilul de imposibil – 3a11l3s/4a – 4a1l2s

Salt mental de preșcolar 12 – Soluții foarte creative aplicate problemelor din viața cotidiană

Salt mental de preșcolar 13 — Perspicace, direct și realist – puțin înainte de 4a4l – 4a4l2s

Salt mental de preșcolar 14 – Stăpânirea emoțiilor, idei în spațiu și timp – 4a5l2s – 4a7l

Salt mental de preșcolar 15 – Povești care debordează de imaginație – 4a7l2s – 48l1s

Salt mental de preșcolar 16 – Dispariția gândirii fantastice (realism sporit) – 4a9l2s – 4a11l

Salt mental de preșcolar 11 – Distinge posibilul de imposibil

Începe la: Între 3 ani, 11 luni, 3 săptămâni și 4 ani
Cel mai intens la: Are două vârfuri, la 4 ani, 1 sau 2 săptămâni și la 4 ani, 1 lună și 0 sau 1 săptămâni sau este posibil să fie două praguri diferite separate de o scurtă perioadă de liniște între ele
Se termină la: 4 ani, 1 lună, 2 săptămâni (sunt posibile câteva izbucniri care să implice gelozia sau “a cui este jucăria” între acest prag și următorul, dar în medie ar trebui să fie semnificativ mai puțin intense)

Caracteristicile perioadei iritabile

  • Lovește, aruncă, smulge, se prostește
  • Agresiv cu alți copii ca să le ia jucăria sau alte obiecte
  • Nu se oprește când este rugat să se oprească
  • Când are aceste comportamente agresive față de alt copil este posibil să o facă în mod jucăuș, de ex. să-l fugărească strigând ”Te iubesc! Te iubesc!”
  • Poate fi retras, tăcut și să stea lipit de tine
  • Cere să stai cu el noaptea târziu
  • Îți solicită atenția în timpul zilei
  • Nu îi place deloc când uneori este separat de tine (să zicem că nu îl lași în cameră până te îmbraci)
  • Distruge lucruri cu un scop aparent, de exemplu taie părul unei păpuși sau folosește o periuță de dinți electrică ca să spele ceva
  • Probleme de comunicare, de exemplu te întreabă ceva și când începi să răspunzi, strigă ”NU! ASCULTĂ-MĂ!” Este posibil să trebuiască să îi repeți ce a întrebat înainte să răspunzi
  • Este posibil să le spună celorlalți ”Pleacă!” sau să retragă în camera lui și să închidă ușa; pare să prețuiască intimitatea și spațiul
  • Nici o perioadă oricât de lungă afară nu îl liniștește
  • Vrea să fie drăgălit

Nu uita: Observă comportamentul copilului și cum te afectează. Este posibil să-ți afecteze relația sau munca.

Perioada cea mai intensă

Primul vârf: Foarte insistent, într-o manieră fizică, de exemplu își îmbrățișează și plachează fratele/sora și nu îl/o mai lasă să se ridice. Vrea să stai cu el seara târziu, este posibil să-și etaleze o nouă abilitate impresionantă în timpul acestor seri în care stă până târziu.

Al doilea vârf indică o abilitate mai bună de a se exprima verbal în mod ferm, mai degrabă decât să se impună într-un mod fizic. Când este presat sau nu se simte confortabil, copilul poate încă să recurgă la violența fizică, lovind cu piciorul sau sărind pe oameni

Perioada noilor abilități

Testează idei și comportamente legate de ceea ce este posibil:

  • Multe întrebări care se referă la diferența dintre ce e posibil și ce e imposibil, de exemplu dacă îl poate transforma pe fratele său în fată, dacă puteți face schimb de capete, dacă poate zbura, dacă pisicile fac ouă etc. Lucrurile nu trebuie neapărat să fie așa cum sunt!
  • Adoooră super eroii
  • Îi place foarte mult ideea că lucrurile s-ar putea întâmpla prin ”magie”
  • Din dorința de a face lucrurile să se întâmple, îi poate lovi pe ceilalți pentru a obține ce vrea, în mod deliberat
  • Poate de asemenea să facă lucrurile ”mai frumoase”, desenând cu markerul pe dulap sau tăindu-și părul.
  • Vrea să rezolve sarcini grele, cum ar fi să care un coș greu la magazin, și se angajează să facă asta în ciuda dificultății
  • Poate face singur ordine într-o cameră întreagă (dormitor sau camera de joacă) și este posibil să și vrea să o facă
  • Își poate spăla tot corpul când face baie
  • Execută fără probleme o rutină dimineața, cum ar fi să-și schimbe hainele; este de asemenea mai puțin probabil să-i trezească pe mama și pe tata
  • Pretinde să te uiți la el cum face ceva măreț și dramatic
  • Face activități fizice mai îndrăznețe, cum ar fi să alerge și apoi să sară pe motoreta lui sau să stea cu capul în jos pe bara de gimnastică sau să umfle un balon
  • E ca și cum nu ar vrea să fie limitat de o cameră sau o casă pentru că vrea să facă lucruri mărețe
  • Foarte interesat de ideea de adevăr versus minciună sau real versus fals
  • Înclinat spre exagerări cum ar fi ”Nu-l vom mai vedea NICIODATĂ pe prietenul meu” sau ”Crăciunul s-a terminat pentru TOTDEAUNA!” 
  • Nu se poate abține să nu facă anumite lucruri, cum ar fi să dezlipească ce nu ar trebui (cum ar fi tapetul sau propriile unghiile) sau să-i lovească pe ceilalți cu ceva (ca o sabie de jucărie)

Dar înțelege de asemenea mai bine ce este ”Bine” și realist:

  • Foarte receptiv la lecții formale despre comportamentul ideal în societate (profitați de asta și învățați-l în mod activ cum ar trebui să se comporte)
  • Ascultă, observă și înțelege ce fac și ce spun adulții, poate observa de exemplu când ești nervoasă
  • Vrea din tot sufletul să fie bun sau să facă lucrurile bine, de exemplu te aude vorbind despre ce e bine și promite că va fi cuminte
  • Cere permisiunea de a face lucruri
  • Foarte matur și auto-reflexiv cu privire la modul în care face greșeli. Poate să spună de exemplu ”Mami, ai greșit. E OK. Poți să mai încerci” sau recunoaște ”Uneori mai greșesc”.
  • Poate respecta reguli și cerințe mult mai bine și în mod mai sigur
  • Nu trișează la jocuri
  • Poate executa mult mai bine sarcini, de tipul du-te, te rog, și adu-ți păturica sau te rog spală-te pe mâini după ce ai fost la baie
  • Mult mai calm, mai puțin agresiv/mârâit
  • Pur și simplu mult mai calm și mai rezonabil, chiar isteț și ingenios

Modificări cognitive și academice:

  • Foarte interesat de activități academice, cum ar fi cititul, observând de exemplu cu ce literă încep cuvintele (indiferent dacă știe sau nu să citească, este posibil să observe acest lucru)
  • Informațiile par fixate în mintea lui acum. Nu uită nici o etapă dintr-o rutină, de ex. își va aminti că îi citești la ora de culcare chiar dacă deja s-a băgat în pat.
  • Reține informații în timp ce evaluează soluții. Dacă îi spui ”pentru a colora în gri, putem folosi negrul fără să apăsăm”, iar el caută griul și, după ce nu îl găsește, revine la soluția de a folosi negrul
  • Evaluează decizii din trecut pentru a le îmbunătăți pe cele din viitor. De exemplu, spune că trebuie să lase mai mult tableta la încărcat ca să reziste mai mult data viitoare
  • Mai inventiv când se joacă și când rezolvă probleme. Este posibil să găsească o piesă care nu ține de setul cu care se joacă în acel moment și să o folosească în mod creativ sau util, cum ar fi o piesă de Lego de la un alt set sau să îl folosească pe Fulger McQueen în locul Scufiței Roșii când interpretează povestea cu Scufița
  • Poate înțelege un concept de tipul: șosetele sunt interschimbabile, dar pantofii nu
  • Îi place să compare lucruri de genul Wonder Woman poartă cercei roșii rotunzi și Wonder Girl poartă cercei roșii în formă de stea. De asemenea, compară lucruri mai mari
  • Interesat de ideea de seturi. De exemplu, de ce Supergirl și Batgirl sunt pe lista de fete super eroi, dar ȘI pe lista de super eroi din Justice League? Sau de ce există și albine și bondari?
  • Este posibil să vorbească în somn, repetând ce a învățat în ziua respectivă
  • Înțelege atât părțile unui întreg cât și întregul, așa cum am observat la pragurile precedente, dar acum înțelegerea este mai constantă în timp sau în cadrul unei rutine, de ex. știe etapele exacte pentru a face o salată
  • Îi place să numere pe sărite, este posibil să scrie 10, 20, 30 etc. până la 100 sau îi place să sară pași când merge, ca și cum ar face procesul mai rapid
  • Îi place să i se predea lecții, să facă experimente științifice sau să se uite la documentare interesante (despre cum este pregătită o casă ca să fie protejată de inundații, să zicem) Este un învățăcel foarte activ și entuziast, vede învățarea ca pe o bucurie sau o descrie chiar ca ”frumoasă” sau spune că unele lucruri sunt ”super fain de văzut  (sau învățat)”
  • Înțelege subiecte etice mai complexe, de exemplu pisicile siameze din Doamna și vagabondul au făcut mizerie și au dat vina pe Doamna, dar nu Doamna era de fapt vinovată, ci pisicile.
  • Vrea să afle lucruri legate de morală și întreabă ”Despre ce este acest cântec?” și vrea să știe ce înseamnă versurile și refrenul.
  • Trage propriile concluzii pe baza acestora legate de chestiuni de morală, cum ar fi că băieții din Pinocchio se transformă în măgari, dar dacă ea este fată, asta înseamnă că ea nu se va transforma
  • Explică lucrurile în mod creativ și inteligent, de exemplu pentru a explica ce înseamnă rapid și puternic, ar putea spune ”Dash (din Incredibilii) este rapid, iar Mr. Incredible este puternic”
  • Întrebări peste întrebări: de ce ești așa tristă, de ce ești așa entuziasmată, de ce a făcut acel personaj asta?
  • Poate înțelege mai bine întrebările de tipul ”ce-ar fi dacă”, pentru că are o imaginație mai bogată, se poate gândi la ramificațiile anumitor situații și să forțeze limitele a ceea ce este posibil

Toate abilitățile următoare încep la saltul mental de preșcolar 10, dar se cizelează mai mult in saltul 11:

  • Înțelege mai bine regulile jocurilor
  • Se implică în multe activități practice din viața de zi cu zi, urmărește instrucțiunile și le execută bine, de ex. pentru a face o salată 
  • Abilitatea de a lua în considerare mai multe variabile și de a lua o decizie corectă sau de a veni cu o soluție a caracterizat copilul în lunile dinainte de a împlini 4 ani

Modificări în comportamentul social și în relații:

  • Mai independent, în mod specific în ceea ce privește lucrurile pe care înainte te implora să le faci cu el (cum ar fi să îl ajuți când merge la baie sau să se încalțe), acum este posibil să insiste să facă anumite lucruri singur și să apară după ce le-a făcut
  • Mult mai probabil să se îmbrace singur de la început la sfârșit sau să se încalțe
  • S-a hotărât cine este prietenul lui/ei cel mai bun
  • Foarte prietenos și intim cu prietenii lui, îi poate ține de mână etc.
  • Îi place să aranjeze puncte de servire sau să fie ”chelner”, îi place să ajute la punerea/servirea mesei
  • Simțul umorului s-a maturizat mult, când spune o glumă rămâne în pielea personajului, capabil să utilizeze mai multe surse de umor, cum ar fi să folosească o voce groasă pentru a spune o glumă, îi place foarte mult când îi remarci glumele
  • Îi place foarte mult să-ți șoptească la ureche.

Salt mental de preșcolar 12 – Soluții foarte creative aplicate problemelor din viața cotidiană

Începe la: 4 ani, 2 luni, 2 sau 3 săptămâni
Intensitate maximă: 4 ani, 3 luni
Se termină la: 4 ani, 3 luni și 2 săptămâni (cel mai devreme)

Caracteristicile perioadei iritabile

  • Vrea să facă lucrurile în felul propriu
  • Vrea să stea până târziu
  • Este posibil să vrea să facă tot soiul de lucruri ciudate noaptea târziu, cum ar fi să meargă la o plimbare
  • Se învârte în cerc (în timp ce ține în mână obiecte care se izbesc de lucrurile din jur)
  • Îi hărțuiește pe ceilalți, de exemplu pe frați/surori (e foarte enervant)
  • Refuză să iasă din casă
  • Teamă puternică de abandon, de exemplu dacă persoana de referință iese din acasă sau crede că o să-l abandonezi la centrul de reciclare (după ce ai lăsat acolo deșeurile)
  • Foarte gelos pe cine este cu mama, este posibil să-ți și spună direct acest lucru
  • Adoptă comportamentul celorlalți, de exemplu pe cel al frățiorului sau surioarei mai mici
  • Se teme foarte tare să nu fie rănit (de exemplu de gloanțe dacă a auzit o poveste cu așa ceva)
  • Poate avea un prieten imaginar (pasager), în special unul care să-l ajute să rezolve probleme, cum ar fi să găsească un obiect pe care îl caută de mult timp
  • Sare pe tata (și mama)
  • Face remarce nepotrivite cum ar fi că cineva are o burtă mare sau întreabă o femeie (care nu e) dacă e gravidă
  • Poate să-ți povestească despre un proiect mare, dar din sfera realului, cum ar fi să construiască o casă, mai ales noaptea târziu când refuză să se culce

Intensitate maximă: Multe descărcări emoționale, sfidător și încăpățânat cu privire la cum și când să facă anumite lucruri, cum ar fi să se încalțe sau să-și pună șosetele, este posibil să-i hărțuiască pe ceilalți, de exemplu pe frați sau pe părinți

Sumarul noilor abilități

  • Recunoaște posibilitățile resurselor pe care le are și le folosește, de ex., în timpul jocului de-a … își dă seama că o pasare nu trebuie să meargă la fel ca ceilalți și că poate zbura
  • Te poate surprinde câtă imaginație are, făcând de exemplu o rochie pentru păpușă din petale de trandafir
  • Poate inventa o glumă de genul “De ce au traversat porcușorii strada ca să ajungă la rachetă?” “Ca să meargă pe Lună!”
  • Direct când e vorba să rezolve probleme de tip social. Poate spune altui copil ”Frățiorul meu a devenit foarte trist când i-ai luat jucăria. Ai înțeles?”
  • Își asumă mai multă responsabilitate pentru rezolvarea unor probleme majore din viața cotidiană. De exemplu, face mizerie și declară solemn ”Este răspunderea mea să curăț” sau, auzind că un restaurant dă faliment, spune că ”E treaba mea să ajut restaurantul”.
  • Interesat de faptul că resursele sunt limitate, cum ar fi că timpul nu este infinit și mai ales că există doar o Mami
  • Extrem de perseverent când vrea să rezolve o problemă, poate sta de exemplu două ore să facă ceva ce i-a fost arătat înainte – și reușește!
  • Știe să efectueze singur mai multe etape ale unui proces, cum ar fi să facă omletă (poate sparge ouăle, să pună sare etc. până la capăt)
  • Poate exprima verbal toate etapele pentru rezolvarea problemei cu lux de amănunte: “Am făcut din greșeală pipi pe mine. Mai întâi mi-am dat jos pantalonii. Apoi mi-am dat jos chiloțeii. Apoi am luat pantaloni curați. Apoi am luat chiloței curați. Apoi mi-am pus chiloțeii. Apoi mi-am pus pantalonii. Apoi am pus o cârpă unde am făcut pipi. Sfârșit”.
  • Poate înțelege că azi e marți și că este ziua în care vin cei de la gunoi și să-și aducă punga de gunoi fără să mai întrebe
  • Adoră să răspundă la întrebări despre probleme care implică lucruri mari, de exemplu cum faci rost de un camion suficient de mare încât să aducă acasă o fosilă de dinozaur pe care ai găsit-o?
  • Interesat de probleme sociale complexe, de exemplu dacă ai un joc cu 2 jucători, dar îl joacă 3, cum funcționează asta?
  • Este posibil să facă comentarii amuzante sau improvizate despre supraviețuirea cu succes: “Eu o să stau cu mami. Ea mă ajută să rămân în viață”.
  • Respectuos cu ceilalți, poate spune de exemplu “Mami, am să te respect. Am să te las să dormi!” Sau poate ”Trebuie să faci treabă? Asta înseamnă că ai nevoie să te las în pace?”
  • Multă empatie față de ceilalți, cum ar fi să observe că este greu pentru cineva să facă lucruri pentru că este însărcinată, legând în mod specific asta de nevoia respectivei persoane de a se odihni
  • Se simte teribil de vinovat când află că a făcut rău cuiva
  • Gestionează bine conflictul social, de exemplu făcând o înțelegere ca ultima bucată de prăjitură să fie luată pe rând de el și de fratele/sora lui
  • Urmărește mai bine un capitol dintr-o carte și devine chiar preocupat și absorbit de carte, observând de exemplu și devenind trist pentru că frații mai mici nu merg la școala de vrăjitori în cartea cu Harry Potter
  • Interesat de utilizarea unor instrucțiuni (ilustrate) cu mai mulți pași ca să știe mai bine cum să facă sau să asambleze ceva (de ex. Lego)
  • Poate asambla structuri mai elaborate dacă au instrucțiuni, cum ar fi un model simplu de Snapcircuits, un kit cu o mașină ușor de făcut sau structuri făcute din bezele și spaghete
  • Reacționează foarte bine când este instruit cum să se comporte în anumite situații sociale și pare chiar recunoscător că l-ai învățat
  • Observă și este foarte recunoscător când ceilalți sunt ”buni” cu el
  • Foarte interesat să citească/pronunțe cuvinte, poate chiar să plângă sau să se supere dacă nu reușește să citească.
  • Observă lucruri din perspective diferite, remarcând de exemplu că el nu-și poate vedea ochii sau că Superman este simultan Superman și Clark Kent și că atunci “Când Superman este Superman, el este Clark Kent și când este Clark Kent este Superman!”
  • Îi place să facă schimb de roluri și să se spună că el este mami și că mami e el
  • Multe întrebări științifice, de exemplu de ce unele lucruri se rup când le îndoi și altele nu, de ce se evaporă lichidele, de ce nu purtăm haine în piscină
  • Interesat de spațiul cosmic și de dinozauri
  • Poate fi fixat pe un subiect sau îți poate spune că e obsedat de un subiect “Mă gândesc la dinozauri tot timpul!”

Salt mental de preșcolar 13 — Perspicace, direct și realist

Începe la: Cu câteva zile înainte de 4 ani și 4 luni
Intensitate maximă: 4 ani și 4 luni
Se termină la: 4 ani, 4 luni și 1 sau 2 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile

  • Vrea neapărat o anumită persoană de referință noaptea
  • Foarte supărat dacă ceva se termină sau trece, de ex. s-a încheiat Crăciunul sau Halloweenul. Acest lucru s-a întâmplat și la salturile precedente, dar acum este la apogeu și după aceasta pare să se atenueze într-o anumită măsură
  • Foarte supărat dacă ceva “se strică,” cum ar fi dacă deschizi o felicitare sau un plic și el nu voia să-l deschizi
  • Brusc, vrea ceva foarte diferit, cum ar fi alt fel de mâncare decât vrea în mod normal la restaurant și are o descărcare emoțională intensă dacă nu ai comandat ce voia el la cină

Intensitate maximă
O mulțime de țipete și de descărcări emoționale pentru orice, este gelos dacă alții primesc atenție. Este foarte enervant, dar nu durează mult.

Sumarul noilor abilități

  • Perspicace înseamnă că asimilează foarte bine informațiile. Direct înseamnă că utilizează acele informații într-un mod foarte verbal și proactiv pentru a rezolva probleme sau chiar pentru a-i pedepsi pe cei din jur. Realist înseamnă că acum este mult mai realist în ceea ce privește rezolvarea problemelor și mult mai rafinat și mai precis.
  • Asimilează în mod foarte activ informațiile noi, cum ar fi ce scrie pe etichetele de pe hainele lui sau cât costă ceva (perspicace) și apoi ia decizii sau își exprimă opiniile pe baza acelor informații (direct). De exemplu, uitându-se la tricouri într-un magazin, anunță: ”Mama, Tricoul ăsta e DOUĂZECI DE LEI!”
  • Faptul că se gândește și că asimilează totul este foarte evident din expresia facială și limbajul corpului. Este posibil să ridice mâna ca și cum ți-ar spune să nu mai vorbești pentru că el se gândește la ceva și să dea din mână în timp ce reflectează. Înțelege foarte, FOARTE exact tot ce se întâmplă în jurul lui
  • Îi place când oamenii îl iubesc, de ex. îi place foarte mult să audă că mama și tata îl vor iubi întotdeauna, indiferent dacă este cuminte, obraznic, prostuț sau isteț
  • Petrece mult timp cu ceilalți (ore) fiind foarte implicat în jocuri de-a …
  • Nu acceptă ca ceilalți să fie nerespectuoși. De exemplu, un alt copil îi spune să nu mai plângă și el/ea răspunde ”Nu! Eu sunt un băiat/o fată care plânge. Ai înțeles?”
  • Este posibil să devină un cititor avid, citind o mulțime de cărți pentru cititori începători
  • Nu mai răspunde la fel de bine la “distragerea atenției”, nici măcar la cea de tip mai inventiv care funcționa bine când avea trei ani. De exemplu, dacă îi spui povestea preferată, nu îl va face să intre în cadă să facă baie sau să coboare scările. Copilul vrea să rezolve chestiunea în discuție.
  • Evaluează potențialele noi provocări și le acceptă “Voi citi mai multe cărți decât fratele meu” când tu nu ai sugerat acest lucru, ci el a venit singur cu această idee sau poate că se îmbracă într-un costum de carnaval când mergeți la supermarket și anunță “Oamenii vor crede că sunt foarte amuzant!”
  • Își dă seama singur în mai mare măsură cum funcționează anumite lucruri, de ex. un dispozitiv mecanic (poate un pat de spital pe care l-a văzut pentru prima dată)
  • Dă pe dinafară de entuziasm și de gânduri despre cum “Am în cap numai idei și soluții”
  • Oferă soluții realiste la probleme de zi cu zi, de ex. nu putem lua cafea de la magazin, așa că de ce să nu facem acasă, și se oferă să te ajute să faci cafeaua
  • Este posibil să vrea să te ajute cu mai multe lucruri, cum ar fi să te dai cu ruj
  • Se luptă cu problemele de viață mari pe care le-a descoperit la ultimul salt mental, de ex. era îngrijorat că restaurantul lui preferat se închide și acum are idei mai bune despre cum să-l păstreze deschis, de ex., “Restaurantul avea nevoie de mai mulți clienți ca să rămână deschis”
  • Foarte precis în modul în care rezolvă problemele, cum ar fi “Din plastilină galbenă și albastră amestecată iese verde, dar dacă adaugi mai mult galben, iese verde deschis!”
  • Aplică informațiile într-un mod șocant, realist. Este posibil să-l hrănească pe frățiorul lui bebeluș în timp ce nu ai fost atentă un moment – și să închidă ușa foarte încet după el, așa cum i-ai arătat o dată
  • Foarte interesat de aplicații educative cum ar fi Starfall Academy
  • Mai încăpățânat și mai certăreț cu privire la cărțile citite. De exemplu, dacă un personaj negativ spune că lumea e plină numai de oameni răi, este posibil să îl contrazică ”Nu! Nu e adevărat! Lumea e plină de oameni buni!” Perspicace și direct.
  • Adoră să deseneze, să decupeze și să lipească
  • Desene mai realiste și mai detaliate, cum ar fi un dinozaur cu patine cu rotile și pălărie care este omorât de meteoriți sau o scenă montană elaborată
  • Este posibil să facă lucruri elaborate din hârtie, cum ar fi un avion cu aripi (pe care le decupează) sau chiar o carte din ceva

Salt mental de preșcolar 14 – Stăpânirea emoțiilor, idei în spațiu și timp

Începe la: 4 ani, 5 luni și 2 sau 3 săptămâni
Intensitate maximă: Cu o săptămână sau câteva zile înainte de 4 ani și 6 luni (încă mă documentez)
Se termină la: 4 ani și 7 luni (sau mult mai repede)

Caracteristicile perioadei iritabile

Copiii își exprimă furia în moduri diferite. Unii se plâng, alții lovesc. Copilul tău poate avea unele dintre aceste comportamente, iar pe altele nu

  • Învață repede din comportamentul celorlalți cum să se comporte cu ceilalți. Dacă un adult spune “Mă faci să pierd vremea!”, va începe să spună și el la fel sau dacă fratele lui gestionează lucrurile spunând “Am să te lovesc!” începe și el să spună același lucru
  • Refuză să facă baie
  • Sare pe ceilalți sau îi lovește, frecvent băieții lovesc adulți de gen masculin
  • Scuipă
  • Se smiorcăie intens / țipă cât îl ține gura
  • Vrea să stea treaz până târziu
  • Încearcă să forțeze alți copii să facă ce vrea el, nu acceptă un răspuns negativ din partea altor copii când vrea să se joace, foarte supărat dacă e lăsat pe dinafară (foarte caracteristic pentru salturile de la 4 ani jumătate până la 5 ani, cu intermitențe)
  • Vrea să îl “aperi”, e posibil să vrea să ca tu să faci să nu mai fie amenințat, de ex. să arunci la pământ personajele negative
  • Vrea să te ajute când faci lucruri care au mai multe etape, de exemplu când faci cafea; este foarte trist și supărat dacă nu poate face asta
  • Își pierde controlul ca și cum ar fi copleșit de pasiune, de ex. taie lucruri pe care nu ar trebui să le taie (îți spune explicit că nu știe diferența între bine și rău)

Sumarul noilor abilități

Marcat de 3 elemente distincte: își înfrânează emoțiile, prieteni imaginari puternic implicați și crearea unor imagini globale în spațiu și timp. Este posibil ca amintiri mai vechi să fie reactivate (creierul în creștere face lucruri ciudate!)

Stăpânirea emoțiilor:

  • Capabil să-și stăpânească emoțiile, se poate înfuria foarte tare, dar poate decide cum să reacționeze. Aceasta este cea mai caracteristică abilitate nouă de la acest salt mental.
  • Acum este dispus să respire și să numere până la 4 după ce se enervează foarte tare
  • Capabil să suporte durerea, de exemplu când coafeza îi piaptănă părul mai dur și vezi că îl/o doare, dar suportă
  • Își asumă un rol activ în rezolvarea conflictelor cu ceilalți, într-un mod care denotă maturitate emoțională. De exemplu, emoțiile fratelui/surorii scapă de sub control, dar copilul preia controlul ca un lider și încearcă să-l/o calmeze și să găsească o soluție: ”Uite, am să-ți arăt eu cum să faci asta”.
  • Acceptă mult mai bine faptul că nu are lângă el persoana preferată seara. ”O, OK. Așa va fi în seara asta. Mama îl adoarme pe fratele meu, nu pe mine”.
  • Creștere dramatică a empatiei și a dorinței de a vedea că ceilalți se distrează sau se simt bine. Arată respect pentru ceilalți, de exemplu cere voie înainte de a face ceva, pentru a se asigura că persoana respectivă este de acord (este posibil ca acesta să fie ultimul salt mental)

Prieteni imagini și temeri

  • Prieteni imaginari elaborați, care pot să ”lucreze” pentru copil sau să ”stea și să apere casa” când el pleacă de-acasă sau le poate spune prietenilor când va avea loc o anumită activitate sau se poate preface că face întreceri cu ei
  • Devine interesat de zbor sau vrea să zboare. Poate sări de pe lucruri înalte. Te rog să îi explici foarte clar că nu poate zbura. Poate că e mai bine să eviți poveștile de tipul Peter Pan până când va fi mai mare. Un leagăn este o modalitate sănătoasă pentru copil de a simți că zboară.
  • Se teme de multe lucruri care ar putea fi ascunse, dar într-un fel realist. De exemplu, poate vedea că un tufiș se mișcă (noaptea) din cauza vântului și nu va vrea să iasă afară pentru că ”tufișul s-a mișcat”

Planificare pe termen lung

  • Aceasta are o componentă importantă de înțelegere a ideilor în spațiu și timp. O modalitate remarcabilă este planificarea pe termen lung. Imaginați-vă că e ca o carte care dictează ce urmează să facă cineva și apoi face ca lucrul acela să se întâmple
  • Este posibil să descrie chiar acest lucru când întreabă dacă poate primi jucării “ADEVĂRATE”, adică presupun că e vorba despre jucării care prind viață
  • Poate vorbi despre un proiect pe termen lung, de ex. unde să meargă în vacanță sau ce va face când va ajunge acolo
  • Desenează ceva, de exemplu o pistă pentru mașini de curse, apoi o construiește din ceva, de exemplu din șine de tren
  • Vine cu soluții care se desfășoară în viitor, de exemplu mama îl poate pune la culcare într-o seară, apoi în seara următoare mama îl va culca pe fratele lui, și în seara de după îl va culca pe el din nou

O personalitate integrată

  • Tot combinând idei, este posibil să aibă o idee despre cine este el, pe termen mai lung, referitor de exemplu la stil sau tipul de personalitate pe care îl are
  • Îi place să aibă un “stil.” Poate că îi place să-și aranjeze părul sau să-și aleagă o ținută pentru o petrecere și să se plimbe apăsat și să-și etaleze “stilul” propriu
  • Înțelege foarte bine ce se petrece și are o personalitate elaborată. De exemplu, jucați I Spy, iar copilul se gândește la ceva, dar nu poți să ghicești la ce, iar când îl întrebi despre ce este vorba el îți răspunde cântând ”Nu pot să-ți spun!”

Îmbină idei și etape complexe, în spațiu și timp

  • Poate juca un joc cu etape complexe, cum ar fi Robot Turtles, Mastermind, Sorry și Șah. Înțelege ușor instrucțiunile și alege mai bine o anumită strategie acum, îți poate spune de exemplu că pionul respectiv are culoarea potrivită, dar nu se află în locul corect (în Mastermind) și poate urmări jocul până la final
  • Interesat de istoria la ”scară largă”, cum ar fi cea a spațiului sau a dinozaurilor, interesul său este mai profund și înțelege mai mult decât faptele stricte. Te poate întreba “Putem să trăim pe Marte?” ”Ce mi se va întâmpla dacă merg pe Jupiter?” ”De unde am apărut?” ”Cum am ajuns aici?”
  • Înțelege cu adevărat “protocolul.” Că orice joc sau procedură are anumiți pași și îi urmează cu strictețe.
  • Face mai multe conexiuni în timp și în spațiu. Poate să vadă de exemplu un restaurant pe lângă care treceți cu mașina și să spună ”Am fost aici săptămâna trecută”. Sau îl întrebi ce vrea să facă și spune că vrea să meargă la un loc de joacă special despre care te-a auzit vorbind ieri.
  • Îi place să ia parte la ceva nou, cum ar fi să meargă să primească bomboane de Halloween, făcând acest lucru cu exactitate și corectitudine, fiind atent și la câte bomboane poate să ia și la persoanele de la ușă. Poate face acest lucru într-un mod foarte fluid, exact și cuprinzător (la fel cum poate juca un joc de masă până la capăt sau să respecte regulile într-un joc de I Spy)
  • Poate face o presupunere corectă despre ceva dacă știe ce se întâmplă. De exemplu, este ceva în cutia poștală, iar copilul știe că vrei să faci o supă specială și ai nevoie de un anumit ingredient, iar el ghicește că este posibil ca în pachet să fie chiar acel ingredient
  • Este posibil ca desenele copilului să reflecte această înțelegere aprofundată a protocoalelor, desenând de exemplu vreun obicei pe care îl aveți acasă, cum ar fi locul în care trebuie puse vasele murdare, iar copilul desenează blatul de bucătărie și vasele. Sau îl luați cu voi când mergeți la vot, iar copilul vine acasă și desenează evenimentul și se preface că votează. Sau desenează tot sistemul solar cât de detaliat poate.
  • Dacă spune o poveste, își amintește replici și detalii exacte din poveste, de exemplu că unul dintre personaje face o plecăciune atunci când spune “Noapte bună.”
  • Poate spune povești destul de lungi, cum ar fi Albă ca Zăpada
  • Îi place să vadă la televizor sau la cinema poveștile pe care le-a citit. Face conexiuni mai bune între idei, nu doar între fapte
  • Se gândește la lucruri pe termen lung, te poate întreba de exemplu dacă ar avea părul lung ca Rapunzel și ar străluci, iar tu l-ai pieptăna, atunci tu ai fi tânără pentru totdeauna și ai fi întotdeauna mama ei și nu ai fi niciodată o bunică?
  • Spune că antrenamentul îl va face mai bun, de ex. că va deveni mai puternic dacă ridică greutăți de jumătate de kg, apoi de 1 kg etc. (o idee dezvoltată în spațiu și timp)
  • Înțelege morala unei povești și este foarte interesat de ideea de pedeapsă, dreptate, empatie

Din punct de vedere școlar

  • Citește bine numere din două cifre, îi place să lucreze cu numere din două cifre (mărgele Montessori sau cuburi în baza 10)
  • Poate învăța să citească multe cuvinte noi (Vă recomand să-i spuneți doar ce cuvânt este când întreabă, să nu-l puneți să-l pronunțe; memoria copilului este incredibilă și poate să-l deconstruiască după ce știe ce cuvânt este)

Timp petrecut în liniște pentru a se gândi

  • Chiar și cel mai extrovertit copil va avea nevoie dintr-odată de mult timp de gândire și va sta singur
  • Se poate da în leagăn multă vreme (o oră)
  • Colorează mult timp
  • Doar stă și absoarbe lucrurile din jurul lui

Se reactivează amintiri mai vechi
Își aduce aminte în mod surprinzător lucruri pe care nu le-a mai văzut sau locuri în care nu a mai fost în ultimele până la 18 luni, de ex. o bucată nesemnificativă dintr-o jucărie care a fost pusă într-un dulap sau îi este dor de un loc în care obișnuia să meargă, dar unde nu mai merge (dacă, să zicem, v-ați mutat)

Salt mental de preșcolar 15 – Povești care debordează de imaginație

Începe la: Între 4 ani, 7 luni, 2 săptămâni și 4 ani, 7 luni, 3 săptămâni
Intensitate maximă: Cu câteva zile după 4 ani și 8 luni
Se termină la: 4 ani, 8 luni și cel puțin 1 săptămână

Caracteristicile perioadei iritabile

  • Copiii vor avea comportamente diferite:
  • Neobișnuit de supărat dacă se lovește
  • Puțin mai smiorcăit
  • Extrem de supărat, la un nivel emoțional profund, dacă alți copii nu vor să se joace cu el
  • Se repede la alți copii, foarte supărat pentru orice percepe el ca “nedrept”
  • Încearcă să le ia lucrurile altor copii
  • Foarte, foarte supărat dacă îi spui că ești dezamăgită de el sau că ”nu are dreptate”
  • E ca și cum ar fi prea entuziasmat de faptul că e în propriul corp

Intensitate maximă
Un copil care este foarte smiorcăit și sensibil, are descărcări emoționale cu ușurință, se repede la alți copii și le ia lucrurile, care stă treaz până târziu, se trezește devreme, se trezește confuz (de ex. crede că îi lipsește păturica deși nu e așa), este posibil să înceapă să curețe sau să organizeze lucruri. Trebuie să te aștepți ca în această perioadă să ai parte de mai multă drăgăleală seara. Este posibil să îi fie frică să stea singur noaptea.

Perioada noilor abilități

  • Prietenii lui imaginari și poveștile care debordează de imaginație sunt la putere acum. Le poate spune prietenilor imaginari că merge să salveze lumea, să inventeze scene foarte pline de viață cu supereroi/eroi negativi sau să creeze un set de doi eroi, de exemplu unul care e blând și timid și unul plin de încredere în el.  Este posibil să atragă și alți copii în poveștile lor, spre încântarea acestora
  • Este posibil să-ți spună că are o mulțime de vise
  • Poate juca jocul “20 de întrebări” în care el se gândește la ceva, iar tu ai 20 de întrebări la dispoziție pe care poți să i le pui pentru a ghici despre ce este vorba
  • Foarte de ajutor în casă (duce gunoiul etc.)
  • Poate să facă “experimente” să ia, de exemplu, toate condimentele din sertarul de condimente, să le pună pe o felie de pâine și să o înmoaie cu apă. Tadaa! Știință!
  • Tot ce îl înveți va apărea în jocurile lui, de ex. îi arăți ce este o insulă, iar copilul va începe să deseneze una
  • Vrea să învețe lucruri “NOI”
  • Foarte interesat de direcțiile indicate de busolă
  • Poate alege puncte de referință principale în timp ce merge cu mașina
  • Îi plac documentarele (de ex. Wild Kratts, SciShow Kids). Se poate uita la ele cu orele.

Salt mental de preșcolar 16 – Dispariția gândirii fantastice (realism sporit)

Începe la: 4 ani, 9 luni și 2 săptămâni
Intensitate maximă:  de la 4 ani și 10 luni până la final
Se termină la: 4 ani și 11 luni

Caracteristicile perioadei iritabile

  • Furios
  • Agresiv
  • Se trezește în timpul nopții
  • Manifestă gelozie dacă petreci timp cu altcineva
  • Manifestă agresivitate de neînțeles, fizică sau verbală, de obicei față de părintele de același sex. În mod inexplicabil, băiețelul ar putea să înceapă să-și lovească tatăl. Iar fetița i-ar putea spune mamei ei ”Dacă mi se duce oja de pe unghii, am să mă supăr pe tine!” Furia lui este îndreptată spre tine, chiar dacă nu tu ai cauzat-o
  • Când atacă pe cineva, dacă îi spui că o anumită parte a corpului este mai sensibilă, va lovi tocmai acea parte a corpului cu mai multă putere
  • Îi acuză intenționat pe ceilalți de ceva ce el a făcut, de ex. “Nu, tu ai râgâit”
  • Spune mici minciuni de tipul “Tableta mea s-a stricat,” deși nu este adevărat
  • Îi este foarte frică de moarte, întreabă distrus, “De ce trebuie să murim?”, te întreabă de multe ori dacă vei muri. Singurul lucru care îl liniștește este să stai în pat întinsă cu el sau să îl drăgălești
  • Își întinde creațiile prin toată casa sau aranjează anumite părți din casă după cum îi place și se supără dacă ceilalți mută vreun lucru

Intensitate maximă
Îi este foarte frică de moarte, agresiune directă îndreptată împotriva unui adult

Sumarul noilor abilități

Foarte realist

  • Exprimă verbal faptul că vampirii și monștrii nu există, dar că alte lucruri, cum ar fi tornadele sau incendiile sunt reale și înspăimântătoare
  • Mult mai rezonabil în ce privește planurile. Dacă se aștepta să mergeți la supermarket și nu mai poți merge sau doar amâni momentul, îi poți explica acest lucru și îl va accepta
  • Spune “E OK. Putem să ne gândim la altceva.”

Foarte flexibil la nivel mental, într-un mod realist

  • Foarte flexibil când este vorba despre ce tip de soluție ar putea fi găsită pentru o problemă. De exemplu, acum acceptă că poate să-și pună și o pereche de șosete negre, deși la același tip de eveniment anterior a purtat numai șosete albastre. Poate fi chiar dispus să meargă fără obiectul preferat, cum ar fi păturica sau plușul preferat
  • Poate veni cu solicitări generale fără specificații și să găsească singur o soluție. De exemplu, “Avem nevoie de ceva care să fie trol în jocul nostru, dar nu avem niciunul”, iar copilul poate veni cu o jucărie diferita, dar asemănătoare pe post de “trol.”
  • Vrea să rezolve o problemă venind cu propria soluție, de ex. să prindă un pește după ce și-a făcut propria undiță sau să fie foarte inventiv și să facă din piese Lego disparate un filtru de cafea, să zicem
  • Se laudă uneori că își va “Folosi imaginația!”
  • Își poate crea un model mental. Dacă el câștigă, atunci el zâmbește și tati se încruntă. Dacă tati câștigă, tai zâmbește și el se încruntă.
  • Poate juca un joc cum ar fi 20 de întrebări cu întrebări avansate, de tipul “Nu este pe Pământ și nu este o planetă, deci trebuie să fie Pluto”

Foarte responsabil

  • Dovedește un simț de răspundere uimitor. Este posibil să-și care singur echipamentul pentru un eveniment sportiv, să-și strângă jucăriile, să șteargă singur dacă a avut un accident cu olița, să aibă grijă de frații/surorile sale.
  • În perioada dificilă, a dat mult vina pe alții. Acum își asumă răspunderea pentru ce a făcut. Este posibil să spună ”M-am lovit foarte tare când am făcut chestia aia, dar a fost vina mea”.
  • Face ceva îndrăzneț încercând să rezolve o problemă, de exemplu își scoate frățiorul/surioara din pătuț împingând masa de schimbat pe roți lângă pătuț
  • Își asumă răspunderea pentru lucruri pe termen lung, de exemplu vrea să facă un tort acum – pentru ziua lui, care este peste două luni
  • Se descurcă bine cu banii

Foarte conștient de sine și de personalitatea lui

  • Incredibil de conștient de personalitatea proprie. Cineva îl poate întreba dacă ceva a fost amuzant, iar el poate răspunde ”Hmm, da, dar nu cât să mă facă să râd.”
  • Se poate autoanaliza corect și să-și dea seama că îi place să facă ceva pentru că “învață” despre acel lucru. Sau poate spune că a fost ”uluit” când îi oferi noi informații sau perspective.
  • Foarte conștient de progresul său. Este posibil să-și dea seama că obișnuia să creadă ceva, dar au apărut noi informații și că acum crede altceva.
  • Conștient de cum îl văd alții. Poate fi foarte conștient că ceilalți îl pot vedea pe când merge într-un spațiu public; poate spune că este ”faimos” din acest motiv. După cum am mai menționat, foarte conștient de persoana proprie
  • Conștient că trebuie să încerce să rămână în rol dacă joacă o piesă, este adorabil când acest lucru i se pare dificil
  • Citește cărți sau cântă cântece cu multă vervă și personalitate
  • Mândru de abilitățile sale “Pot să fac frumos orice lucru.”
  • Îi place să pretindă că o sărută pe mama la fel ca tati.

Poate gândi “în afara” propriei persoane

  • Conștient de percepțiile celorlalți. Își dă seama că frățiorului mai mic i se poate părea mare, dar că mamei i se pare că e mic. Este posibil să spună ceva de genul ”Vreau să port fustiță ca ceilalți să știe că sunt fată”.
  • Este posibil să întrebe un adult cum i-a fost ziua și să urmărească întâmplările pe care adultul le povestește
  • Foarte conștient de cum progresează lucrurile: el a fost un bebeluș, acum e copil, va fi adolescent, apoi adult și apoi un “bunic” Interesat să compare astfel de lucruri, de ex. cum va fi când va fi adolescent? Oamenii îl văd ca pe un băiat sau ca pe un bebeluș?
  • Foarte interesat de ce înseamnă aproape sau departe, cum ar fi să folosească o toaletă care este aproape și nu departe
  • Îi place să facă farse celorlalți. Este posibil să stea de vorbă nonșalant cu tine, distrăgându-ți atenția în mod intenționat, apoi să se uite în altă parte, să-și pună ochelarii de soare la ochi și să te surprindă cu gluma lui.

Există ceva în comun între faptul că este dispus să se despartă de păturica preferată, că poate înțelege că anumite amenințări imaginare nu reprezintă amenințări reale (cum ar fi vampirii sau monștrii înspăimântători din filme), și modul în care devine mai conștient de sine și de cum acționează (“Învăț despre pisici,” “Am fost uluit”) și cum observă cum îi văd ceilalți (“Eu sunt fratele mai mare pentru frățiorul meu”). E ca și cum ar realiza că lucrurile magice nu îl pot afecta și nu îl vor afecta. Păturica preferată este la fel ca orice altă păturică. Vampirii nu sunt adevărați și nu îi vor face rău. Devine remarcabil de conștient de sine. M-aș aventura să afirm că primele amintiri ale majorității oamenilor sunt din jurul vârstei de 4 ani și 10 luni. Există o anumită ”maturitate” în el. Copilul are o personalitate reală, formată, la această vârstă. Așa va fi el probabil toată viața. Și este distractiv pentru el să vadă cum personalitatea sa și mediul se influențează.

Alte articole de parenting:

Documentarea salturilor mentale pentru toddleri îi aparține lui Amber Domoradzki și apare pe siteul https://theobservantmom.com/. Am tradus aceste informații cu acordul autoarei.

Traducător: Iulia Apostol