somnul bebelusului

Dintre provocările legate de somnul celor mici pe care le-ați scris pe Facebook și Instagram, am ales cinci lucruri despre care să discutăm în acest articol, în speranța că informațiile vă vor ajuta să înțelegeți mai bine ce se întâmplă, iar soluțiile vă vor da speranță și odihnă în perioada aceasta grea prin care trecem.

1. Cum îl pot învăța pe copilul meu să adoarmă fără sân sau fără legănat?

Obiceiurile de somn se formează între 2 și 4 luni de viață ale bebelușului. În această perioadă el învață practic cum să adoarmă, iar dacă atunci bebelușul este adormit în vreun fel, fie la sân, fie în brațe sau legănat pe picioare, se formează o asociere de somn. Astfel va avea nevoie să fie adormit de cineva pe termen lung.

Orice asociere de somn le fragmentează somnul bebelușilor și copiilor, aceștia trezindu-se după un ciclu de somn de 30-45 de minute pentru a fi ajutați să adoarmă la loc.

Treptat, pe măsură ce cresc, acest tip de somn fragmentat, de obicei combinat cu un program de somn nepotrivit, îi face să acumuleze oboseală, iar de la 3-4, poate chiar 6 ore de somn legate, ajung să se trezească din oră în oră.

Pentru a-și recupera odihna, au nevoie să învețe să adoarmă singuri, să își dezvolte abilitatea aceasta cu ajutorul părinților. Aici intervine antrenamentul de somn sau sleep-trainingul. Prin sleep-training, care durează aproximativ 3 săptămâni, bebelușul sau copilul învață să adoarmă singur prin repetarea aceluiași răspuns din partea părinților, la fiecare adormire și readormire. Practic, la fel cum au învățat inițial asocierea de somn, așa se și dezvață de ea, prin repetare.

2. Copilul meu are somnuri foarte scurte pe timpul zilei. Cum îl pot ajuta să doarmă mai mult?

Un copil care doarme doar 30-45 de minute la un somn de zi nu poate trece de la un ciclu de somn la altul, pentru a-și prelungi somnul. Acest lucru se întâmplă din mai multe motive:

– nu doarme la orele biologice – atunci nevoia de somn nu este la fel de mare, organismul nu secretă hormonii potriviți pentru somn în cantitate mare;

– nu știe să adoarmă singur – va avea nevoie de același scenariu de la adormire ca să poată trece în următorul ciclu de somn. Dar pentru că pe timp de zi presiunea (nevoia) de somn e mai mică, intervenția de readormire îl stimulează și îi alungă somnul de tot.

– are lumină în cameră, iar când intră în somn mai superficial după primul ciclu de somn, se trezește de tot din cauza stimulării prea puternice.

3. Copilul meu adoarme foarte târziu seara. Ce să fac?

Vă recomand să citiți întâi articolul despre programul optim de somn al copiilor pe vârste, apoi să începeți într-o dimineață cu trezirea la ora 7.

Chiar dacă sunt obosiți, treziți-i, luați-i la joacă, iar adormirea pentru primul somn începeți-o cu 15 minute înainte de ora biologică – ora la care ar trebui să adoarmă.

Înainte de culcarea de seară, e important să aveți o perioadă de liniștire, care să înceapă cu 45 de minute înainte de ora de somn – dacă trebuie să adoarmă la 19, atunci la 18:15 vă retrageți în cameră, faceți lumina difuză, îl schimbați, îi dați laptele, citiți, puneți jucăriile de pluș la somn, cântați cântece de leagăn. La 18.45 faceți întuneric în cameră – e ora de culcare.

Din momentul adormirii de seară, chiar dacă se trezesc de multe ori sau le ia mai mult să adoarmă la loc, păstrați interacțiunea la minim, nu faceți lumină în cameră, nu le dați jucării sau snacksuri – e timpul pentru somn până a doua zi la ora 7 dimineața.

Durează o săptămână să se reseteze ritmul de somn al unui copil pe orele lui biologice. O săptămână în care, cu răbdare și consecvență, vă țineți de program. 

4. De ce copilul meu adoarme greu seara?

Când ratează ora biologică de culcare, organismul nostru secretă cortizol (hormonul stresului) și adrenalină (care ne dă energie). Ne sare somnul și nu mai avem șanse să adormim în următoarea oră. 

La fel se întâmplă și în cazul copiilor. Soluția este să fim atenți la semnele de somn, să respectăm orele optime de culcare și să avem o rutină de pregătire de culcare pentru a-i ajuta să adoarmă mai ușor.O altă cauză poate fi asocierea de somn cu prezența unui părinte – fie că adoarme la sân, în brațe sau doar mângâiat, copilul poate deveni prea stimulat de interacțiune și atunci nu reușește să adoarmă ușor. Ratează și ora biologică de culcare și se poate să îl ia somnul după 2 ore lungi.

5. De ce copilul meu are un somn agitat noaptea?

Răspunde întâi la următoarele întrebări:

este obosit? doarme suficient și la orele potrivite pentru vârsta lui? 

– trece printr-o perioadă de salt mental?

– suferă de alergii? 

– există stimuli în cameră care i-ar putea influența negativ calitatea somnului? Copiii au nevoie de întuneric în cameră și o temperatură de 22 de grade Celsius.

– se uită la TV sau tabletă chiar înainte de culcare?

În cele mai multe situații, un copil începe să doarmă mai bine noaptea dacă adoarme la timp, are o cameră potrivită pentru somn și învață să adoarmă singur.

Provocare de 7 zile

La final vă îndemn să faceți următoarele schimbări timp de o săptămână, cu consecvență și calm:

  • program de somn optim,
  • rutina de seară de liniștire,
  • fără ecrane cu 2h înainte de rutina de seară,
  • întuneric în cameră la somnurile de zi și noaptea (fără lumină de veghe),
  • țineți un jurnal de somn ca să puteți sărbători la final progresul. 

Copiii noștri pot dormi bine, însă ține de noi să le oferim condițiile optime pentru a reuși.