salt mental toddler

De multe ori nu înțelegem de ce se schimbă comportamentul copiilor brusc, de la o zi la alta și începem să ne îngrijorăm. Pentru a ne putea adapta la ritmul accelerat de dezvoltare pe care aceștia îl au în primii 3 ani de viață, ajută să studiem schimbările prin care trec, să vedem din perspectiva copiilor realitatea și să ne înarmăm cu multă răbdare.

Salturile mentale sunt perioade de dezvoltare cognitivă accelerată. Creierul se reașază, trece la nivelul următor, iar schimbarea produce un sentiment de nesiguranță în copii. Deodată, văd lumea altfel. Mârâiala, agitația, refuzul de a colabora, problemele de somn, apărute sau accentuate brusc, toate sunt de obicei doar simptome ale unui salt cognitiv prin care trec.

Salturile mentale până la 1 an și jumătate, cunoscute și ca ”săptămânile minune” sau ”wonder weeks”, le puteți găsi în acest articol.

În funcție de vârsta corectată a copilului (vârsta calculată de la data estimată a nașterii, împlinirea celor 40 de săptămâni de sarcină), puteți descoperi acum și salturile mentale pentru toddleri:

Salt mental de toddler 1Înțelegerea Limbajului – 18l – 19l

Mini-salt mental de toddler 1B – 19l2s

Salt mental de toddler 2Conectează obiecte și evenimente – 19l3s – puțin peste 20l

Salt mental de toddler 3A – 20l2s – se continuă cu 3B

Salt mental de toddler 3BGândirea simbolică – 21l1s – 22l

Salt mental de toddler 4Expansiunea memoriei – 22l3s – 23l3 s

Salt mental de toddler 5Persistență și insistență – 2a1s – 2a1l1s

Salt mental de toddler 6Luarea decizilor în mod deliberat și inteligent – 2a1l2s – 2a1l3s

Salt mental de toddler 7 – Rearanjare și creație deliberat – 2a3l2s sau 3s – 2a5l2s

Salt mental de toddler 8 – Inferență și deducție, ordinea evenimentelor – 2a6l +/- 1s – 2a7l2s

Salt mental de toddler 9 – Rezolvare de probleme creativă, flexibilă, imediată – 2a7l3s2a8l2s

Salt mental de toddler 10 – Conexiuni mentale, creații și soluții inventive – 2a8l3s2a9l2s

Salt mental de toddler 11 – Principiile pentru evenimente pe termen scurt și mișcare sunt flexibile – 2a9l3s2a10l2s

Salt mental de toddler 12 – Ia decizii cu multe variabile, care se modifică – 2a11l – 2a11l2s

Salturile mentale de preșcolari, de la 3 la 5 ani

Salt mental de toddler 1 – Înțelegerea Limbajului

Începe la: 18 luni
Cel mai intens la: 18 luni și o săptămână
Se termină la: 19 luni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Nedezlipit de tine
  • Tantrumuri ocazionale
  • Programul de somn devine imprevizibil, de exemplu, orele somnului de prânz se modifică

În perioada cea mai intensă: Foarte atașat de tine, cu multe tantrumuri

Sumarul noilor abilități

Distinctive

  • Un salt uriaș în înțelegerea limbajului
  • Urmează instrucțiunile mai bine, de exemplu “Te rog sa îți iei sticla”
  • Înțelege funcționalitatea unui obiect chiar și numai pe baza unui indiciu verbal, de exemplu, își ia geaca după ce cuvantul “geacă” a fost rostit, sau, mai avansat, arată spre pantofi după ce a auzit cuvântul “afară”
  • Poate răspunde la o întrebare, dar răspunde arătând spre sau luând acel obiect în mână
  • Inițiază un joc simbolic, de exemplu se preface că o jucărie este sticla cu loțiune solară și vă indică, non-verbal, să îl ungeți cu aceasta pe spate 
  • Jocul de rol, de exemplu, se preface că este la cumpărături
  • Poate urma o secvență formată din două evenimente, de exemplu, șterge apa vărsată și apoi aruncă șervețelul de hârtie la coșul de gunoi
  • Mai respectuos cu ceilalți, de exemplu, nu își lovește fratele
  • Multe abilități de motricitate fină, cum ar fi rezolvarea puzzle-urilor
  • Mai multă cunoaștere și interes pentru părțile corpului


Variabile

  • Copiii cu limbaj avansat (de obicei fetele) pot vorbi în propoziții complete (trei sau patru cuvinte). Este foarte important să nu vă comparați copiii în mod negativ pe baza acestei liste. Căutați ce este pozitiv la copilul vostru.
  • O creștere a cuvintelor rostite, câte un cuvânt nou în fiecare zi
  • Înțelege noțiunea de numărare și ar putea chiar să numere

Mini-salt mental de toddler 1B

Începe la: Durează o zi sau două în jurul vârstei de 19 luni și 2 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • mârâit
  • indispus
  • vrea să fie în preajma ta
  • somnul de prânz se decalează în această perioadă, poate fiind mai obosit mai târziu decât de obicei
  • febră mică în această zi, fără alte simptome de boală

Sumarul noilor abilități

Această perioadă nu vine cu achiziții noi

Salt mental de toddler 2Conectează obiecte și evenimente

Începe la: 19 luni, 3 săptămâni
Cel mai intens la: 20 luni
Se termină la: puțin timp după 20 de luni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Probleme de somn
  • Extra morocăneală
  • Vrea să fie ținut în brațe și lăsat jos, în mod repetat
  • Se atașează de un obiect (păpușă, ursuleț, păturică), pe care îl ia peste tot cu el

Perioada cea mai intensă

Un copil confuz care se împiedică atunci când merge și care are nevoie să fie în preajma ta pentru o perioadă lungă de timp, ar putea trece din starea de somn în starea de veghe, ar putea să aibă coșmaruri și să se trezească din starea aceasta speriat și confuz. Ar putea avea o febră ușoară pentru o zi, fără alte simptome de boală.

Sumarul noilor abilități

Distinctive

  • Înțelege și inițiază rutinele zilnice, de exemplu, poate încerca să pornească televizorul dacă asta este ceva ce faceți de obicei dimineața
  • Înțelege rutina completă a unor evenimente, de exemplu, te poate ajuta să faci o ceașcă de cafea dimineața și inițiază sau duce la bun sfârșit toți pașii corecți; sau își pune jucăriile la loc pe raft
  • Vrea să participe la rutinele voastre, de exemplu, vrea să te privească cum îi pregătești biberonul sau cana de lapte, nu doar să îi dai cana
  • Se poate supăra dacă se sare peste rutine, cum ar fi să săriți peste spălatul pe dinți într-o seară
  • Înțelege cui aparțin anumite obiecte, cum ar fi că acesta este telefonul mamei și ar trebui să fie la ea
  • Ia în mod intenționat jucăria, păturica sau obiectul preferat al fraților
  • Poate să facă o față supărată sau să plângă, cu intenția de a convinge pe cineva să facă ceva pentru el
  • Are cu el jucăria, păturica preferată peste tot
  • Urmărește cu atenție povestirile simple și dramatice, în care evenimentele se schimbă
  • Îi plac cântecele cu o notă amuzantă, cum ar fi “Un elefant se legăna”
  • Anticipează un eveniment din viitorul apropiat, de exemplu spune “opa” atunci când știe că cineva e în pericol și va cădea imediat
  • Se sperie de anumite sunete, cum ar fi tunetul, pentru că înțelege mai bine ce pericol ar putea fi pentru el
  • Aranjează lucrurile într-un model elementar, cum ar fi într-o linie sau stivă
  • Aranjează obiectele să reprezinte ceva real, de exemplu o pisică 
  • Încearcă în mod deliberat diverse soluții pentru a obține un rezultat final, cum ar fi sa lipească doi magneți sau să închidă centura de siguranță
  • Inițiază rezolvarea mai complexă a problemelor, cum ar fi să așeze pe jos o pătură pentru a-și face un “pat” în care să se întindă
  • Răspunde verbal la întrebări simple, răspunde cu “Da” sau alege încălțămintea pe care vrea să o poarte
  • Jocul imaginativ devine mai consecvent
  • Își închide ochii în așa fel încât încă te poate vedea, dar crede că nu este văzut, de exemplu își ascunde ochii cu palma, dar trage cu ochiul printre două degete răsfirate.
  • Încearcă să cânte părți dintr-un cântec
  • Crește numărul de cuvinte vorbite, majoritatea substantive și verbe


Variable

  • Unii copii pot vorbi deja în propoziții (SMT 1)
  • Știu una sau două culori
  • Înțeleg ideea de numărare și ar putea chiar să numere

Salt mental de toddler 3A

Începe la: 20 de luni și 2 săptămâni
Cel mai intens la: 20 de luni, 3+ săptămâni până la 20 de luni 4+ săptămâni
Se termină la: se continuă cu salt-ul 3B

Caracteristicile perioadei iritabile:

Notă: nu toată lumea observă acest salt, cel puțin nu la o intensitate considerabilă

  • Vrea sa fie mereu în aceeași cameră cu tine
  • Te ia de mână și te duce în locuri unde vrea să faceți lucruri împreună
  • Vrea să stea în brațele sau în preajma persoanei de atașament primar
  • Salivează foarte mult și își bagă mâna în gură
  • Este gelos pe alți copii
  • Își ia păturica sau jucăria preferată pretutindeni
  • Probleme de somn: treziri foarte matinale
  • Confuz din punct de vedere spațial, de exemplu, crede că a ajuns pe podea când de fapt e pe prima treaptă și cade la următorul pas. De aceea trebuie acordată multă atenție în preajma scărilor de la piscină sau de la locul de joacă
  • Nu uită dacă pleacă fără obiectul pe care îl vrea, de exemplu, jucăria preferată
  • Nu va folosi farfuriile sau cănile corect, ci vrea să le găsească alte întrebuințări (ar putea pleca de la masă cu ele să se joace)

Perioada cea mai intensă

  • Insistă să fie foarte aproape de tine, nu poate comunica ceea ce vrea, vrea să facă totul într-un mod numai de el știut, pe care nu îl poate exprima eficient
  • Întreruperi de somn, cum ar fi trezirile foarte matinale

Sumarul noilor abilități

  • Încearcă lucruri pe care nu le-a mai făcut până acum, cum ar fi să tragă un obiect foarte greu, pe care tu nu crezi ca îl va putea muta, dar pe care reușește să îl miște.
  • Foarte independent, insistă să facă lucrurile singur, cum ar fi să-și ia singur mâncarea

Acest salt leagă SMT 2 cu SMT 3B.

În saltul anterior, au devenit experți în manipularea lucrurilor și participarea la rutine.

În acest salt, își asumă riscuri pentru a face ceva ce nu pot face. Folosesc intenționat unele obiecte în alt mod decât cel în care au fost obișnuiți.

Salt mental de toddler 3BGândirea simbolică

Începe la: 21 de luni și o săptămână
Cel mai intens la:  21 de luni și trei săptămâni
Se termină la:  22 de luni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • La început, este nedezlipit de tine, cere să fie ținut în brațe foarte mult
  • Vrea în preajma lui doar persoana primară de atașament
  • Crize de furie mult mai intense decât înainte
  • Anxietatea de separare mult mai puternică
  • Trage de timp la somnul de prânz și la cel de noapte, cere atenția persoanei primare de atașament, poate sări peste somnul de prânz
  • Face mofturi la hainele pe care le îmbracă, la mâncare
  • Se atașează de o jucărie sau păturică


Perioada cea mai intensă

Solicitant, mofturos, poate lovi sau arunca, anxietate de separare

Sumarul noilor abilități

Distinctive

  • Înțelege mai bine simbolurile abstracte, cum ar fi literele
  • Jocurile de potrivire concret-abstract devin posibile, de exemplu potrivirea unei păpuși Cenușăreasa cu o imagine a Cenușăresei
  • Joc simbolic, în care folosesc un obiect pentru a reprezenta altceva, de exemplu, o piesă Lego poate reprezenta o cană de ceai.
  • Jocul de imitație, copilul își imaginează că este un dinozaur sau că citește o carte
  • Jocul imaginativ bazat pe evenimente reale, copilul se poate juca cu păpușile așa cum a văzut că se comportă adulții, de exemplu, ar putea să pună păpușa pe oliță
  • Se înmulțesc activitățile de viață practică: aprinde și stinge lumina, își prinde centura de siguranță, se îmbracă
  • Poți purta o conversație simplă cu ei
  • Răspunde la întrebări, de exemplu, la întrebarea “Unde este perna ta?”, el poate zice “O voi găsi”
  • Își poate aminti circa 5 evenimente despre ce se va întâmpla pe parcursul zilei (gustare, joacă, prânz, magazin, acasă)
  • Înțelege diferența dintre “băiat” și “fată”
  • Control motric fin mult mai bun, cum ar fi folosirea unei linguri mai bine
  • Abilitatea de a își tempera comportamentul, acum ar putea să-și așeze lingura lângă farfurie atunci când a terminat de mâncat.


Variable

  • Propoziții mai complexe, de genul “Am pupat-o pe mama” (unii părinți observă asta în salt-urile anterioare, dar e foarte posibil să se întâmple mai des acum)
  • Capabil să învețe mai multe culori
  • Numără cu mai multă ușurință

Salt mental de toddler 4Expansiunea memoriei

Începe la: 22 de luni și 3 săptămâni
Cel mai intens la:  începe la 23 de luni și o săptămână, plus/minus o săptămână, și durează câteva zile
Se termină la:  23 de luni și 3 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Perioada aceasta începe cu un copil de nedezlipit și/sau care ar putea să se trezească plângând
  • Sfidător în ceea ce privește rutinele normale, de exemplu, nu vrea să facă baie
  • Ar putea să plângă
  • Sare peste somnuri
  • Trage de timp înainte să meargă la culcare (vrea să citească mai multe cărți, să se mai joace cu jucării, etc.)
  • Când se trezește din somn, cel mai adesea plânge
  • Poate deveni puțin mai neatent, să cadă mai ușor sau să se izbească de pereți
  • În anumite momente, refuză atenția altor persoane, cu excepția persoanei primare de atașament
  • Cere mult timp și atenție

Perioada cea mai intensă

Brusc, într-o zi, plânge mult mai ușor, vrea să fie ținut în brațe, poate părea confuz, refuză somnul de prânz pentru câteva zile la rând sau alte perturbări de somn (ar putea să se trezească noaptea), poate avea o febră mică sau să se îmbolnăvească mai ușor și ar putea să ceară mai multă atenție persoanei primare de atașament

Sumarul noilor abilități

Distinctive

  • Învață rapid multe cuvinte într-o perioadă scurtă de timp
  • Intensificare a memoriei, ar putea să cânte aproape în întregime un cântec
  • Își amintește răspunsul la o întrebare, de exemplu, ce culoare are un obiect, fără să îl vadă
  • Este persistent la activități open-ended în care poate face diferențieri vizuale, cum ar fi un puzzle în care piesele se potrivesc într-un singur loc
  • Inițiază conversații
  • Exprimă opinii
  • Folosește propoziții mai complexe, cu subiect, verbe și adjective
  • Povestește povestioare simple
  • Capacitate motrică fină mult mai delicată, foarte atent în mânuirea și transferul obiectelor
  • Devine mai bun la puzzle-uri și în joaca cu cilindrii de lemn

Salt mental de toddler 5Persistență și insistență

Începe la: 2 ani și o săptămână
Cel mai intens la: 2 ani și o lună
Se termină la: 2 ani, o lună și o săptămână

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Ar putea să fie o creștere considerabilă a circumferinței capului la începutul acestei perioade
  • La început, copilul ar putea să vă ia de mână și să vă ghideze undeva destul de des, să vrea să fie îmbrățișat, să fie trist când plecați

Apoi este posibil să devină:

  • autoritar, solicitant și plângăreț, de exemplu, mama trebuie să stea pe un scaun anume sau trebuie să îi schimbe scutecul într-un anumit fel
  • vrea ca lucrurile să fie făcute exact în același fel ca acum câteva zile, iar când acest lucru nu e posibil, copilul face o criză
  • nu doarme la prânz, trage de timp la culcare
  • treziri nocturne ocazionale
  • neatent (ar putea fi din lipsa somnului)
  • își dă hainele jos

Cea mai intensă perioadă

Comportamentele din lista de mai sus încep gradual, subtil și devin din ce în ce mai intense în această perioadă

Sumarul noilor abilități

Distinctive

  • Revine la activitățile din ziua precedentă și devine din ce în ce mai bun la ele
  • Foarte persistent în rezolvarea unei provocări, de exemplu, un puzzle
  • Insistă să facă lucrurile pe care le vede la alții, de exemplu, să picteze cu frații lui, dacă îi vede făcând asta
  • Ține minte cum a fost făcut un lucru acum câteva zile
  • Foarte vorbăreț
  • Unește două propoziții, de exemplu: Bună, mami. Mă bucur să te văd.
  • Își poate exprima emoțiile verbal
  • Observă și recunoaște emoțiile altora sau a personajelor dintr-o carte

Salt mental de toddler 6Luarea decizilor în mod deliberat și inteligent

Începe la: 2 ani, o lună și 2 săptămâni
Cel mai intens la:  de la 2 ani, o lună, 3 săptămâni până la 2 ani, 2 luni și o săptămână
Se termină la: 2 ani și 3 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • La început, vrea să fie ținuț în brațe și drăgălit foarte mult. Unii copii pot avea comportamente mai evidente, iar alții au comportamente mai blânde, să vrea să fie ținut în brațe mai mult, sau să se îmbolnăvească mai ușor în această perioadă. Dezvoltarea abilităților și creșterea circumferinței craniene se pot observa indiferent de intensitatea comportamentelor (mai agresive sau mai blânde)
  • Arată dezamăgire în ceea ce face: unii ar putea să stea supărați, cu umerii lăsați sau să facă multe crize. Acest salt diferă foarte mult în funcție de copil. 

Următoarele caracteristici sunt doar câteva dintre comportamentele pe care le-ați putea observa:

  • Plânge, aparent fără niciun motiv
  • Cere ajutorul
  • Autoritar, de exemplu, nu ai voie să te așezi oriunde, ci doar unde vrea el
  • Mofturos și încăpățânat, de exemplu, vrea să poarte doar un anumit tip de tricou, nu te lasă să-l îmbraci cu pantaloni (cel mai probabil, în această situație, el vrea să aleagă ce pantaloni să poarte), sau insistă să îi umpli cana cu apă până la un anumit nivel
  • Arată regret pentru deciziile anterioare, de exemplu, alege o pereche de pantofi, apoi afară, ar vrea altă pereche
  • Face glume, ascunde lucruri sau se ascunde de tine
  • Întreruperi de somn
  • neatent
  • arată teamă, frică (apare din senin și față de anumite lucruri, între 2 ani și o lună și 2 ani și 3 luni)
  • Confuzie/amestec între realitate și imaginație, de exemplu, crede că mâncarea de jucărie este adevărată sau că ceva văzut la TV, cum ar fi o minge lovită/aruncată, se află în spatele televizorului (cel mai probabil, acest lucru se întâmplă aproape de sfârșitul salt-ului)


Perioada cea mai intensă

Perioada intensă variază: de la un copil care vrea doar să fie îmbrățișat foarte mult, se îmbolnăvește mai ușor, până la un copil care are toate comportamentele de mai sus (autoritar și încăpățânare), dar mai intense și cu multe crize. Comportamentul acesta ar putea să se disipe mai mult sau mai puțin în jurul vârstei de 2 ani, două luni și 2 săptămâni, dar va continua într-o oarecare măsură până la 2 ani și 3 luni.


Sumarul noilor abilități

  • O creștere notabilă a circumferinței craniene și o modificare a formei capului pe parcursul acestui salt (poate fi diferit pentru fiecare copil, de-a lungul întregii perioade); o creștere a lungimii limbii
  • Înțelege că simbolurile au și o însemnătate. De exemplu, înțelege că o căpșună pe un borcan de iaurt este o căpșună și că o afină este ceva diferit. Acest lucru ar putea fi motivul pentru care este atât de mofturos și exigent. Crede sincer că două căni de culori diferite, de exemplu, una albastră și una galbenă, fac lucruri diferite (și uneori are dreptate!)
  • Alt exemplu al înțelegerii semnificației simbolurilor: poate descrie un triunghi ca fiind un munte.
  • Alt exemplu: poate să înțeleagă faptul că sunetul “a” este primul sunet din cuvântul “apă”
  • poate schimba felul în care face un lucru, dacă acela nu funcționează, de exemplu, se poate uita în alt mod într-o carte pentru a găsi o imagine sau folosește un cuvânt diferit sau mai bun dacă observă că nu se face înțeles
  • Poate să facă o alegere dacă este întrebat despre ceva ce nu face parte din rutina lui normală, de exemplu, atunci când este încăpățânat și îl întrebi dacă vrea să urce pe scări singur sau vrea să fie luat în brațe, iar el alege una dintre aceste variante.
  • Vrea să ia decizii despre multe lucruri relevante vieții lor, cum își face părul, cu ce se joacă, sau unde stă la masă, la cină.
  • Foarte chibzuit în felul în care se comportă. Ar putea să-și observe frații jucând “piatră, hârtie, foarfecă”, iar apoi i-ar putea imita, participând și el la joc. Ar putea face lucrurile așa cum le face fratele sau sora lui
  • Foarte hotărât să facă lucrurile în felul lui, de exemplu, la ce film să se uite sau până la ce nivel trebuie umplută cana lui.
  • Imaginația și realitatea se amestecă. De exemplu, ar putea să “rupă” o bucățică din fața mamei și să o presară în jur. Aceasta ar putea fi o legătură către următorul salt, când devine mult mai creativ
  • Compară lucrurile, de exemplu mare și mic (mai ales cât de mic este el în comparație cu un adult mare), sau gălăgios și liniștit
  • Îi place să ordoneze lucrurile de la mare la mic
  • Îi place să sorteze forme și culori
  • Îi place să primească întrebări în urma cărora să își arate cunoștințele. Copiii care nu vorbesc încă pot face asta arătând cu degetul
  • Inițiază conversații și activități mult mai des
  • Face glume și joculete cu alții, de exemplu, așteaptă să vii în cameră, iar el te sperie.
  • Inventează cântecele
  • Ar putea să lovească în joacă, pentru a obține ceea ce vrea
  • Cresc atenția și concentrarea (lucru observat si in Toddler salt mental 5)

Salt mental de toddler 7 – Rearanjare și creație deliberate

Începe la: 2 ani, 3 luni și 2 sau 3 săptămâni
Intensitate maximă: În jur de 2 ani și 4 luni și din nou la 2 ani și 5 luni
Se termină la: 2 ani, 5 luni și 2 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Începe subtil, dar cu o modificare vizibilă a formei și dimensiunii capului
  • Salivează
  • Apoi se intensifică foarte brusc pentru mulți copii, puțin înainte de sau la 2 ani, 3 luni și 3 săptămâni
  • “Rearanjează” multe lucruri: își aruncă ceașca, își pune tricoul pe dos, îți deschide pleoapele, se înfășoară în perdele, își aruncă prin casă jucăriile de pluș etc., în mod repetat, continuu
  • Extrem de neîndemânatic, scapă lucruri din mână, face lucruri foarte periculoase cum ar fi să alerge cu o pătură pusă pe cap
  • Nu vrea să plece de lângă persoana de referință
  • Posesiv cu persoana de referință
  • Teamă puternică de abandon, de exemplu se supără chiar și dacă arunci ceva la gunoi. Trebuie să te aștepți la cel puțin o descărcare emoțională majoră pe această temă chiar înainte de sau în jurul vârstei de 2 ani și 4 luni
  • Confuzie între realitate și imaginație, de exemplu, crede că mâncarea de jucărie este adevărată sau că ceva văzut la TV, cum ar fi o minge lovită/aruncată, se află în spatele televizorului sau crede că poate lua și folosi o furculiță pe care o găsește într-o imagine dintr-o carte
  • Nu doarme la prânz
  • Autoritar, de exemplu cu privire la schimbarea scutecului sau unde ai voie să stai picioare
  • FOARTE sfidător (referitor la schimbarea scutecului, la mersul la culcare etc.)
  • Uneori nimic nu pare să-l consoleze
  • Minte în joacă, de exemplu arată răspunsul greșit când i se pune o întrebare
  • Descărcări emoționale majore
  • Aproximativ o descărcare emoțională pe zi între cel două momente de vârf


Intensitate maximă

  • Această perioadă are două momente de vârf. Pot fi două praguri în dezvoltare care se suprapun. La unii există o ameliorare între ele, la alții nu. O teamă puternică de abandon și confuzia între lucruri adevărate și neadevărate în jurul vârstei de 2 ani și 4 luni. Se poate supăra foarte tare că ai aruncat ceva la gunoi. Poate de asemenea să creadă că imaginile din cărți/de pe tricouri sunt adevărate (de ex. încearcă să ia și să folosească o furculiță dintr-o imagine). Altă perioadă intensă la 2 ani și 5 luni (în care nu pare să-l consoleze absolut nimic), cu un comportament mai puțin intens între ele


Sumarul noilor abilități

Distinctive

  • În această etapă, începe să construiască în mod creativ. Observă-ți copilul pentru a vedea cum construiește. Mai jos găsești câteva exemple
  • Pare să se gândească mereu la ce ar mai putea face cu propriul corp. Poate să țopăie? Poate să dea din picior? Poate sta cu capul în jos?
  • Respectă un model pentru a construi ceva, de ex. tangram
  • Poate face puzzle, mai exact poate vedea o imagine simplă care se poate îmbina și apoi o îmbină (imaginea pe care o poate vedea și apoi potrivi poate avea între 2 și 12 piese; poate rezolva și puzzle-uri mai mari, prin încercări și erori)
  • Se preface că este unul dintre personajele preferate, de ex. Albă ca Zăpada sau Trenulețul Thomas
  • Vrea să fie ca ceilalți membri ai familiei, copiindu-le obiceiurile, de ex. vrea să bea dintr-o cană de cafea dimineața
  • Interpretează o scenă inspirată dintr-o carte, poate de exemplu să joace o scenă din Trenulețul Thomas de nenumărate ori
  • Mută mobila și obiectele din casă
  • Construiește singur, în mod elaborat, din cuburi de lemn sau alte seturi, în mod creativ
  • Se joacă cu limbajul; foarte fluent
  • Poți vedea copiii gândind

Salt mental de toddler 8 – Inferență și deducție, ordinea evenimentelor

Începe la: 2 ani și 6 luni, +/- 1 săptămână
Intensitate maximă: 2 ani, 6 luni și 2 săptămâni până la 2 ani și 7 luni
Se termină la: 2 ani și 7 luni și 2 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Are un debut subtil: vrea jucăria sau păturica preferată sau să fie drăgălit, sau poate din când în când să vină în fugă pentru o îmbrățișare, iar alteori poate pleca în fugă și să devină inconsolabil (jucăria preferată l-ar putea ajuta)
  • Modificare vizibilă a formei și dimensiunii capului, de mai multe ori pe parcursul etapei, cu un comportament mai intens după fiecare modificare a formei capului
  • Dorește să stea până foarte târziu seara, vorbind
  • Spune des și în mod deliberat neadevăruri, de ex. mama este tata, și adesea ascunde lucruri și spune că le-a pierdut sau că obiectul care lipsește e “blocat” undeva
  • Îi place să creeze mici scene dramatice în care cineva sau ceva are nevoie de ajutor sau să fie salvat, iar el este salvatorul
  • Foarte gelos
  • Autoritar, de ex. cu privire la unde ai voie să te așezi
  • Știe foarte exact ce tricou sau ce pantaloni vrea să poarte, cere în mod specific un anumit tricou sau pantalon, de ex. cel cu avionul, chiar dacă nu i-ai oferit această opțiune
  • Strict cu privire la ordinea lucrurilor, cum ar fi ce șosetă să-și pună mai întâi și care după, apoi care pantof etc.
  • Refuză să doarmă de-amiază (nu vrea să meargă în dormitor, fuge din cameră etc.), chiar dacă îi este foarte somn
  • Refuză sfidător TOATĂ ziua să i se schimbe scutecul, să doarmă de amiază etc. Aceasta este, pentru multă lume, o etapă foarte frustrantă
  • Vrea atenție toată ziua, să vezi ce a făcut sau să stea cu tine
  • Îi place să fie murdar și plin de noroi
  • Poate fi periculos de neîndemânatic, de exemplu se poate supăra foarte tare când este pe masa de schimbat și aproape să cadă în cap de pe ea
  • Comportamentele enervante pot dura în această etapă toată ziua. Este foarte mofturos cu privire la o mulțime de lucruri – nu, ASTA la prânz, nu, pregătește biberonul cu apă de la chiuvetă, nu cu apă filtrată, nu, vreau să mă uit la desene, nu, mama, nu ai voie să stai jos mai mult de 10 minute. Scuze anticipat.
  • E mai probabil să se îmbolnăvească
  • Nu va dori să plece de la activitate distractivă, cum ar fi locul de joacă sau baia


Intensitate maximă

  • Gelos și autoritar în ceea ce o privește pe persoana de referință, poate lovi sau arunca pentru a o despărți de alte persoane, este posibil să nu o lase să se miște, dorește să stea cu ea toată ziua, devine neîndemânatic și poate cădea cu capul înainte de pe scaune, mese de schimbat etc. Fii atent chiar și atunci când stă pur și simplu așezat pe un scaun. Te poți aștepta la o descărcare emoțională majoră la sau imediat după 2 ani și 7 luni, în special când încerci să pleci de undeva

Sumarul noilor abilități

  • Noile abilități debutează chiar la începutul perioadei dificile. După perioada de maximă intensitate, noile abilități se accentuează foarte mult.
  • În această etapă, face legătura dintre cauză și efect și probleme și soluții, la nivel intelectual. Este de asemenea capabil de a face inferențe, adică de a ajunge la o concluzie plauzibilă pe baza anumitor fapte. Bazându-se pe această abilitate mentală legată de inferență, poate compara și face legătura între evenimente trecute și actuale. De obicei, este vorba despre o legătură 1:1, de ex. o îmbrățișare pentru un copil care plânge, un pupic pentru că a făcut buba etc. Se poate baza pe experiențele și cunoștințele anterioare pentru a aplica o soluție acum și poate gândi în termeni de lucruri care se întâmplă de-a lungul timpului. În etapa următoare, este mai flexibil în găsirea de soluții pentru probleme


Inferență (și imaginația care rezultă de aici):

  • Trage o concluzie plauzibilă din fapte (inferență), cum ar fi că, dacă se deschide ușa de la garaj, presupune că ”tati a ajuns acasă” sau dacă ușa de la camera fratelui este închisă dimineața, presupune că ”fratele meu doarme”
  • Poate veni cu o soluție proprie, care nu i-a fost prezentată; dacă plânge și îl întrebi ce l-ar putea ajuta și îi oferi, de exemplu, apă de băut sau o jucărie, el poate răspunde pe neașteptate ”un pupic”
  • E posibil să le atribuie jucăriilor însușiri umane, să spună că sunt ”triste” sau să le spună să ”stea pe loc” de parcă jucăriile ar putea să plece.
  • După perioada de maximă intensitate, joaca de-a … devine mai complexă: mai multe personaje, mai multe răsturnări de situație, execută acțiunile mai rapid și cu mai multă precizie
  • Poate să-și dea seama că “se gândește”

1:1 Potrivirea problemei cu soluția:

  • În această etapă, face conexiuni simple, potrivind cauza și efectul, cum ar fi:
  • Folosește locuțiunea “pentru că,” de ex., “Nu voi plânge pentru că sunt fericit” Aceasta este o secvență de evenimente așa cum o înțelege copilul la nivel intelectual. Am făcut asta pentru că cealaltă.
  • Apasă butoanele, de ex. apasă un buton de pe telecomandă și vede că oprește filmul și apoi își dă seama ce a făcut și râde șmecherește
  • Începe să dorească să rezolve probleme/să îi ajute pe ceilalți, dar fără detalii tehnice și în special dorește să ofere sprijin emoțional, de ex., aude un bebeluș plângând și spune “Trebuie să ajutăm bebelușul!” Sau consolează alți copii îmbrățișându-i dacă îi aude plângând
  • Spune ”scuze”, dar numai imediat după ce a făcut ceva greșit
  • Dacă se lovește, acum trebuie să pupi locul exact care îl doare; dacă se murdărește, e posibil să ceară să facă baie
  • Motricitatea fină este mai precisă, de ex. își poate pune degetele unele lângă altele în mod deliberat
  • Corpul său este mai stabil și mai coordonat, de ex. este mult mai puțin probabil să cadă pe spate sau în lateral când este în cada de baie
  • Poate prefera o anumită educatoare la creșă

Continuitatea timpului:

  • Înțelege “ieri,” “azi” și “mâine”
  • Înțelege secvențe de evenimente: “Mai întâi asta, apoi cealaltă” ca de exemplu “Vin la tine după ce termin de băut sucul”; te urmărește cu atenție, așteptând să termini
  • Înțelege când a terminat ceva de făcut sau ceva s-a terminat; e posibil să spună ”Am terminat” sau să vrea să țină el punga de cumpărături când ieșiți din magazin pentru că știe că s-a terminat și asta faci tu; poate spune ”pa” când se termină ceva, de fiecare dată când pleacă
  • Ține minte toate etapele atunci când dorește să facă ceva. De exemplu, insistă să țină poarta deschisă pentru că vrea să te duci să iei o piatră din curte și apoi să ieși din curte și să te duci să arunci piatra în iaz
  • Își folosește cunoștințele referitoare la etape pentru a manipula procesul. De exemplu, știe că își poate îmbrățișa frații înainte de a merge la culcare, așa că cere să meargă să le dea o îmbrățișare, aceasta fiind o parte normală a rutinei de seară, după care fuge să se joace
  • Știe că un moment distractiv nu se va mai repeta dacă pleacă
  • Pe de altă parte, uneori pare să suporte mai bine despărțirea, ca și cum ar înțelege că se va mai întâlni cu o persoană sau o situație în viitor
  • E mai probabil să înțeleagă instrucțiuni sau o negociere de tipul “Mai întâi schimbăm scutecul și apoi te poți întoarce la [orice făceai]” pe care o înțeleg și pe care o respectă de bunăvoie
  • Primii pași în pronunțarea unor sunete care compun un cuvânt (literele într-o anumită ordine formează un cuvânt)
  • Îi plac poveștile în care ceva nu a mers bine în trecut și este rezolvat acum, de exemplu un copil și-a pierdut păpușa și acum merge înapoi și o găsește. Purcelușa Peppa și Patrula Cățelușilor sunt ideale în acest sens
  • Își amintește evenimente din trecut și vrea să vorbească despre ele la nesfârșit. Un copil care nu vorbește poate arăta că își amintește evenimente din trecut prin influențarea procesului. De pildă, în seara precedentă ați spus “doar o singură carte” și acest lucru l-a supărat foarte tare, așa că în această seară face tot ce îi stă în putință să se asigure că sunt pregătite două cărți

Aplică soluții în momentul și în locul corecte (începe să înțeleagă distincția dintre bine și rău):

  • Aceasta nu înseamnă că va face ce i se cere dacă îl presezi sau îl pedepsești, de ex. dacă îi spui: dacă nu-ți mănânci mâncarea, nu primești prăjitură. Aceasta înseamnă că aplică în mod autonom o soluție corectă sau greșită unei situații din viață, de o manieră conștientă, intenționată. Cum ar fi:
  • Poate ști că atunci când ajungi la stradă trebuie să te oprești și să te asiguri
  • Probabil că o va face în joacă la început. Poate să ajungă la o stradă și să ridice mâinile ca și cum ar spune ”O, nu! Strada! Oare ce vom face acum?! Un alt tip de joc este să dea intenționat răspunsul greșit la o problemă, subliniind faptul că știe că poate ALEGE să greșească
  • În același fel, pare să înțeleagă că o imagine desenată este doar un desen, dar face acest lucru în joacă. Dacă vede un desen cu un măr, se poate preface că îl mănâncă, dar e ca și cum ar ști că nu e bine și ar face o glumă
  • Exagerează când ceva merge bine, spunând de exemplu “Uraaa!”, iar atunci când ceva nu iese bine, spunând “O, nuu!”
  • Știe mult mai clar ce dorește, de ex., te poate lua de mână și te poate duce direct la locul de joacă de lângă casă. Această abilitate de a ști ce vrea și cum să obțină acel lucru se dezvoltă foarte mult după perioada de maximă intensitate de la 2 ani și 7 luni, iar copilul devine mai încrezător și mai rapid.
  • Respectă unele indicații, cum ar fi “Dă-ți, te rog, pantalonii jos!”
  • Înțelege mai bine regulile, de exemplu e puțin probabil să fugă în stradă în orice moment, dacă sunteți, de exemplu, pe aleea de lângă casă (Asta chiar e o ușurare!)

Salt mental de toddler 9 – Rezolvare de probleme creativă, flexibilă, imediată

Începe la: 2 ani, 7 luni și 3 săptămâni
Intensitate maximă: 2 ani, 8 luni și 1 săptămână +/-
Se termină la: 2 ani, 8 luni și 2 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • salturile mentale 8 și 9 sunt atât de apropiate încât este probabil ca pentru mulți copii începutul acestora să varieze și să se suprapună. Observarea comportamentului este, din experiența mea, cel mai bun indicator pentru a ști la care prag se află. Nouă este diferit de opt. Opt este marcat de sfidare cât e ziua de lungă. Nouă este marcat de confuzie și blocaje în rezolvarea problemelor
  • Devine confuz și nehotărât, deși nu cu mult timp în urmă era încrezător și sigur pe el. Este posibil să-ți ceară să mergeți la plimbare și apoi să nu se poată hotărî în ce parte să mergeți.• Refuză să se deplaseze pentru a rezolva o problemă foarte simplă, de ex. o cană, o jucărie sau mâncarea care se află la un metru de el, dar copilul nu se va duce să o ia, ci va plânge după ea, ca și cum ar fi blocat și nu ar putea să o facă
  • Vrea să aibă jucăriile pe care le au alți copii. Cred că asta vine dintr-un sentiment de nehotărâre cu privire la care este cea mai bună jucărie și, văzând un copil cu o jucărie diferită îl face să creadă că acea jucărie este mai bună
  • Arată regret față de soluția pe care a ales-o inițial, de ex. este de acord că o anumită soluție este bună, cum ar fi că tata poate să stingă lumina, dar se răzgândește (și se supără) câteva secunde sau minute mai târziu, când pare să-și dea seama ce se întâmplă, pentru că el a vrut să facă acel lucru
  • Pare blocat când trebuie să răspundă la o întrebare, de ex. ce film ar vrea să vadă
  • Refuză să doarmă la prânz, țipă dacă este lăsat singur
  • Trage de timp la ora de culcare, ca să mai facă ”numai un lucru”
  • Foarte mofturos, de ex., din toată garderoba, insistă să poarte numai un anumit tricou sau o anumită rochie (care poate fi la spălat)
  • Gelos dacă persoana de referință lui îi acordă atenție altui copil sau altei persoane. Este gelos chiar dacă e într-o altă cameră și tu îi acorzi atenție altui copil
  • Încearcă să despartă persoana de referință de oricine sau de orice altceva care îi distrage atenția de la el sau care nu este chiar el
  • Nu este la fel de probabil să vrea să stea chiar lângă tine toată ziua. Totuși, detestă să ieși din cameră. Dacă el pleacă din cameră, e în regulă. Dacă TU pleci, pregătește-te să te atace. E posibil să ai dificultăți în a face chiar și cele mai simple lucruri, cum ar fi să mergi la baie sau să te duci în altă cameră să cauți ceva pe calculator
  • Te vrea cu intermitențe, dar acum de obicei vrea ceva anume și apoi te lasă din nou în pace
  • Salivează mult, își bagă mâna în gură (până acum ar trebui să aibă toți cei 20 de dinți de lapte)
  • Cere să fie drăgălit (unele dintre comportamente sunt drăguțe!)

Intensitate maximă

  • Gelos, solicitant, nu te va lăsa să te miști liber, aparent uimit de ce se petrece, nu poate acționa, nervos și trist fără un motiv aparent, are nevoie de consolări suplimentare


Sumarul noilor abilități

  • Debutează chiar din primul moment cu o creștere incredibilă a conștiinței de sine. Poate să fie dintr-o dată jenat că nu are haine pe el, ca și cum ar înțelege această cutumă și faptul că nu o respectă. Începe în mod evident să-și dea seama când ajunge în apropierea casei când se întoarce acasă într-un vehicul.
  • Debutează de asemenea cu o creștere observabilă a capacității de concentrare; copilul se poate acum dedica lucrului manual sau altei activități timp de 45 de minute
  • I se dezvoltă imaginația. Este probabil ca acum să-și folosească imaginația asupra lui pe o perioadă mai lungă de timp. Se poate preface că este o macara zile în șir și să ia lucrurile așa cum le ia macaraua, ori de câte ori are ocazia
  • Poate veni cu soluții la probleme noi care apar, de exemplu, dacă observă că este înnorat, își poate lua umbrela
  • Colorează obiectele corect, de ex. Ariel, mica sirenă, va avea părul roșu
  • Poate face legătura dintre un cântecel și ce se întâmplă în jurul lui, de ex. poate cânta “Rain, rain, go away” atunci când plouă
  • Știe care este modul de comportament într-o anumită situație socială. Când vine tata acasă, i-o poate arăta pe mama, ca și cum ar face prezentările. Notă: Acesta nu este un lucru intenționat. Va deveni așa numai în momentul în care realizează că aceasta chiar este o practică.
  • Poate aplica o soluție într-un anumit moment. De ex. i-ai spus că poate face un anumit lucru dimineața, iar el se trezește, își dă seama că e dimineață și că poate face acel lucru. Totuși, nu îi poți spune să facă un anumit lucru într-un anumit moment în timp (de ex. ”spune-i tatei X când ajunge acasă”). Se bazează pe un lucru pe care el vrea să îl facă și o aparentă recunoaștere a momentului respectiv.
    Începe să facă judecăți incipiente de valoare cum ar fi ”Fluturii sunt frumoși” sau ”Lucrarea pe care am făcut-o este super”. Această etapă poate fi considerată și ca pragul în dezvoltare “ce este bine și ce este rău?”
  • Până acum, putea aplica o soluție unei probleme. Acum poate alege o soluție dintre mai multe opțiuni
  • Încearcă să rezolve probleme mult mai complexe fără ajutor, de ex. să pună bateriile într-o telecomandă
  • Îi place să caute singur soluții pentru probleme noi. De ex., ar putea să meargă în mod intenționat pe un alt traseu spre casă pentru a vedea dacă poate găsi drumul
  • Îi plac problemele complicate legate de spațiul tridimensional. Se poate ambiționa să facă să încapă cât mai multe cuburi posibil într-un anumit spațiu, cum ar fi patul sau un camion de jucărie.
  • Își asumă o sarcină complicată, cum ar fi să rezolve un puzzle Tangram (va avea nevoie de ajutorul tău, dar se va implica încercând să-l rezolve)
  • Se poate corecta mai bine pe moment, de ex. spune un cuvânt greșit, iar tu îl spui corect și apoi copilul îl spune și el corect
  • În rezolvarea problemelor, poate merge înainte și reveni asupra pașilor. Poate, de exemplu, să înceapă să construiască ceva și să-și dea seama că a făcut o greșeală cu câțiva pași în urmă și apoi să se întoarcă câțiva pași înapoi și să o rezolve
  • Vorbește cu el însuși pe măsură ce rezolvă probleme “Nu, nu, asta nu a fost bine.”
  • Face construcții mult mai elaborate, cum ar fi Trenulețul Thomas, cu coș de fum, fluier și cabină cu tot, din cuburi de construit sau face șine de tren foarte lungi și elaborate care devin tot mai mari și diferite pe zi ce trece
  • Găsește soluții inteligente pentru problemele întâlnite, cum ar fi să construiască un pod peste un spațiu unde este o gaură sau o ridicătură (dacă, de ex. construiește cu șine de tren sau alte materiale)
  • Inventează o scenă în care un personaj îl ajută pe altul
  • Spune “Nu știu”

Salt mental de toddler 10 – Conexiuni mentale, creații și soluții inventive

Începe la: 2 ani, 8 luni și 3 săptămâni
Intensitate maximă: Cu o săptămână înainte de 2 ani și 9 luni până la 2 ani și 9 luni, înrăutățindu-se progresiv în această perioadă, apoi începe să se disipeze
Se termină la: 2 ani, 9 luni și 2 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Trage de timp când e ora de culcare, foarte mult. Poate sta treaz până la miezul nopții exersându-și noile abilități
  • Strict cu privire la modul în care sunt respectate rutinele, de ex. este de acord să facă un lucru, dar insistă să facă altceva înainte
  • Plânge foarte ușor
  • Posesiv cu persoana de referință
  • Cere ca persoana de referință să fie lângă el adesea, vrea să stea cu tine des, se cuibărește foarte aproape de tine, te urmărește peste tot, îți solicită atenția trăgând des de tine
  • Nu lasă oamenii să se miște
  • Dintr-o dată, cere mâncăruri și băuturi noi
  • Salivează o zi sau două
  • Se poate îmbolnăvi mai ușor

Intensitate maximă

  • Plânge, nu se va opri dintr-o activitate fără o descărcare emoțională de proporții, poate arunca cu lucruri când îl oprești să facă ceva (de ex. să ia mâncarea fratelui/surorii), salivează, foarte posesiv cu persoana de referință, nu o lasă să se miște, este posibil să adoarmă neobișnuit de devreme sau pe tine, cât este încă devreme


Sumarul noilor abilități

  • Marcat de faptul că are mult mai multe informații în minte în mod mai constant. Observă tipare în idei, la nivel mental, reține ideile noi o perioadă destul de lungă și găsește soluții NOI la probleme sau inventează noi povești
  • Foarte conștient de sine. Știe că este un pic neascultător sau chiar cam obraznic și se distrează pe tema asta, dorind mereu atenția ta
  • Poate observa o asemănare între lucruri chiar dacă nu sunt chiar în fața lui, de ex., uitându-se la o roșie spune că seamănă cu un măr sau văzând culoarea galben spune că arată ca o lămâie
  • Începe să facă unele organizări simple, de exemplu aliniază obiecte în funcție de culoare, pe modelul verde, galben, albastru. Poate face acest lucru toată ziua, modelele devenind tot mai lungi și mai complexe pe zi ce trece
  • Își poate aminti informațiile noi o perioadă mai lungă. Dacă s-a întâmplat ceva interesat dimineața, să zicem că a văzut un camion mare, va povesti acest lucru cuiva după-amiaza. Notă: Probabil nu poți să-i spui să facă ceva pentru un eveniment viitor care va fi peste câteva ore; aceasta se întâmplă încă numai dacă vrea el în mod spontan
  • Urmează și respectă mai bine instrucțiunile verbale, de ex. “Trotuarul este locul unde suntem în siguranță. Te rog stai aici”, iar copilul chiar rămâne acolo sau respectă mai bine instrucțiunile în clasă. Altfel spus: urmează mai mult timp instrucțiunile pe termen scurt
  • Dezvoltare impresionantă a imaginației, poate inventa o poveste complet nouă, de ex. că cineva care este la ușă “este un monstru”
  • Își inventează propriile soluții la probleme. De exemplu, dorește să echilibreze un cub de construit și nu poate, așa că așază mai multe cuburi la bază pentru a construi o platformă. Poate observa cum “se gândește” la problemă, pe când stă cufundat în gânduri
  • Își dă repede seama cum poate obține ce vrea; de ex. dacă după baie i se dă telefonul, atunci va cere des să facă baie
  • Negociază cu tine în interesul lui, de ex., “Nu, laptele se încălzește în doar un minut!”
  • Ocazional, acceptă mai bine ideea că trebuie să facă un lucru pentru că așa este logic. De exemplu, este de acord să i se schimbe scutecul, pentru că îi explici că nu vrei să fie murdar
  • Îl interesează ce crezi despre el: chestia pe care tocmai a creat-o este ok?
  • Demonstrează că nu vrea să rănească pe nimeni, eventual afirmând că nu vrea să rănească pe nimeni. Probabil că nu ACȚIONEAZĂ deocamdată ca cineva să nu fie rănit – acest lucru se întâmplă mai târziu – dar poate recunoaște când acest lucru se întâmplă altora și nu vrea să fie el cauza
  • Întreabă des “De ce?”

Salt mental de toddler 11 – Principiile pentru evenimente pe termen scurt și mișcare sunt flexibile

Începe la: 2 ani, 9 luni și 3 săptămâni
Intensitate maximă: 2 ani și 10 luni
Se termină la: 2 ani, 10 luni și 2 săptămâni

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Mârâit
  • Posesiv cu persoana de referință• Nu pare să creadă ce vede, de ex. se plânge că nu este unt pe pâine deși este
  • Răspunde cu întârziere mare la evenimentele din viața reală, de ex. după i se blochează capul în tricou, la câteva secunde după ce deja și-a scos capul, izbucnește în plâns din această cauză
  • Vrea toate jucăriile și toată mâncarea pentru el
  • Vrea să stea până târziu seara
  • Dorință puternică de a face singur lucrurile, care duce la descărcări emoționale dacă nu reușește să ducă la bun sfârșit sarcina/activitatea
  • Descărcări emoționale majore, extreme, probabil în public
  • Autoritar cu ceilalți în ceea ce privește rolul lor când rezolvă o problemă la care lucrează el
  • Te poate folosi ca pe o “unealtă” umană, de exemplu îți pune mâna să miște jucăriile pentru el
  • Nu face bine față schimbării, nici măcar schimbărilor mici, cum ar fi să muți o unealtă câțiva centimetri mai încolo
  • Te obligă să stai într-un anumit loc și nu ai voie să te miști nici cu un centimetru
  • Descărcările emoționale pot dura foarte mult timp acum, mai mult de 30 minut
  • Nu se coordonează bine și este neîndemânatic

Intensitate maximă

  • Una sau mai multe descărcări emoționale groaznice, în timpul cărora pare confuz și nu pare să-și dea seama ce se întâmplă și/sau în care îți dă o grămadă de ordine

Sumarul noilor abilități

  • Evaluează diversele acțiuni ca adecvate sau inadecvate în funcție de momentul când au loc, de consecințe sau de comportamentul ideal
  • În cadrul acesteia din urmă, ține minte și uneori aplică principiile în momentul corect. În această etapă este ca și cum ar controla complet procesul. Are acum controlul complet, se gândește în timp ce acționează, face planuri, ia decizii și inițiază activități. Eu consider că este unul dintre pragurile în dezvoltare majore pentru că devine foarte flexibil.

Foarte flexibil cu planurile pe termen scurt

  • Înțelege complet planurile pe termen scurt și își face cunoscut rolul pe care îl dorește în cadrul acestora, întreabă care este planul, le spune celorlalți ce rol au în aceste planuri
  • Înțelege o afirmație de genul “Nu putem mânca bomboane acum” pentru că nu este locul sau momentul potrivit, dar, atunci când este un moment mai potrivit pentru bomboane, întreabă de ele din proprie inițiativă
  • Poate face un mic plan cu tine, de exemplu “Mami, hai aici și hai să tragem un pui de somn”
  • Poate să-și dea seama că “Tati o să vină în curând.”
  • Poate fi implicat în planificarea activităților, de ex. rutina de la ora de culcare
  • Poți să-i spui ceva de genul “arată-i tatei această poză când vine acasă” și își va aminti

Înțelege principii despre lucrurile în mișcare

  • În mod evident scufundat în gânduri în timp ce este în mijlocul acțiunii, ca atunci când aleargă și se gândește care va fi următoarea mișcare
  • Îi place să exploreze locuri și să se familiarizeze cu ele
  • Înțelege că roșu înseamnă stop și verde înseamnă mergi

Inițiază mai des acțiuni și este mai flexibil în ele

  • Îi place să se joace de-a v-ați ascunselea, adesea el este cel care caută, inițiază mai des jocul• Mult mai fluid în mișcări, foarte improbabil să mai fie pierdut în ce face, ca la ultimele praguri — chiar se schimbă dramatic la acest prag; deja nu mai este ”bebeluș”
  • Înțelege mai bine cum funcționează tachinatul reciproc
  • Poate să joace joculețe ștrengărești în care se opune, dar știe că dacă ești isteață, opoziția nu-și are rostul

Are reacții foarte exagerate la lucrurile care îi plac sau îi displac

  • Afirmă cu tărie care lucruri îi plac și care nu
  • Declară care este unul dintre lucrurile lui preferate
  • Îi place să exagereze “PFUUUIIII.”
  • Îi plac jocurile senzoriale/care fac mizerie
  • Se distrează foarte tare de reacțiile tale la mirosuri

Face față atunci când lucrurile “dispar din câmpul vizual”

  • Înțelege un lucru care se află într-un proces, chiar dacă iese din câmpul vizual
  • Poate înțelege că mâncarea intră în stomac
  • Observă că rămân urme de cauciucuri după ce o mașinuță/un trenuleț a trecut prin noroi

Doritor să coopereze dacă raționamentul are sens/Înțelegere mai bună a ceea ce este corect și greșit

  • Este cooperant în mod mai constant dacă îi explici ceva de genul “Ești murdar și e nevoie să faci baie”
  • Depune eforturi mari să nu verse o băutură
  • Se abține să lovească pentru că înțelege că doare
  • Spune “Cu plăcere” la momentul potrivit acum

Dezvoltare a imaginației. Inventează povești noi, își imaginează lucruri nereale

  • Imaginația sa se extinde la lucruri pe care nu le poate vedea, cum ar fi fantomele și monștrii
  • Inventează povești simple cum ar fi că persoana de la ușă “Ar putea fi un monstru!!”
  • Inventează lucruri în timpul jocului liber, cum ar fi că un cufăr de jucărie are nevoie de o ”cheie” pentru a fi deschis
  • Îi place să joace roluri și să interpreteze scene (o abilitate în curs de dezvoltare de la ultimul Prag de dezvoltare), adesea povești simple ca ”Scufița roșie”
  • Poate număra până la 30

Salt mental de toddler 12 – Ia decizii cu multe variabile, care se modifică

Începe la: 2 ani și 11 luni
Intensitate maximă: 2 ani și 11 luni
Se termină la: 2 ani, 11 luni și 2 săptămâni. Comportament enervant chiar cu puțin înainte de 3 ani, este probabil Pragul 1 în dezvoltare pentru Preșcolari

Caracteristicile perioadei iritabile:

  • Vrea foarte multă atenție
  • Mârâit
  • Descărcări emoționale
  • La ora de culcare, nu te va lăsa să pleci, adesea până după miezul nopții
  • Foarte dezorientat și confuz. Poate că tocmai a avut o jucărie preferată, dar crede că ai ascuns-o și-ți tot cere să i-o aduci, chiar dacă tocmai i-ai adus-o
  • Trage de timp la ora de culcare, poate să susțină că trebuie să meargă la baie sau că îi este foame (dar dacă îi dai de mâncare este posibil să nu mănânce)
  • Vrea să se bage peste tot, chiar și unde nu ar trebui
  • Vrea să “ajute” la orice faci
  • Cade cu ușurință de pe scaune
  • Lipit de piciorul tău
  • Nu acceptă să-i spui ”Nu”
  • Devine copilot din scaunul din spate, ordonându-ți pe ce stradă să o iei
  • Se joacă alegând instrumentele greșite pentru o anumită sarcină; de exemplu, se piaptănă cu o carte

Intensitate maximă

  • Aceasta vine ca un trăsnet. Perioada intensă începe imediat, posibil cu lucruri vărsate, accidente, e neîndemânatic, nedezlipit de tine, confuz și/sau mârâit. Poate de asemenea să ceară să stea treaz până foarte târziu. Cu toate că este foarte intensă, trece foarte repede.

Sumarul noilor abilități

În această etapă știe bine cum să procedeze când este în mișcare și cum să ia decizii multiple

  • Înțelege indicații despre cum să se deplaseze, de exemplu cum să se descurce într-un loc relativ nou, cum ar fi un restaurant nou, sau cum să ajungă cu mașina într-un loc cunoscut
  • Poate da indicații pas cu pas despre cum se ajunge la supermarket
  • Îi place să înțeleagă procese cu multe etape, de exemplu cum se face o prăjitură sau un suc de portocale
  • Îi place să se gândească ce instrument ar fi potrivit pentru o anumită sarcină atunci când sunt mai multe care ar putea funcționa
  • Poate interpreta singur o poveste lungă, de ex. Scufița roșie
  • Nu numai că înțelege, dar este și foarte hotărât să respecte regulile, de ex. “Verde înseamnă mergi” sau ne dăm jos pantofii când intrăm în casă
  • Te admonestează “Fii atent/ă”
  • Poate utiliza o regulă pentru a lua o decizie, de exemplu ar putea să găsească cuvântul “Stop” pe mașina de spălat pentru că poate identifica litera “S”

Control emoțional extraordinar

  • Acum poate spune cu ușurință “Îmi pare rău” și “Mulțumesc” chiar și atunci când se simte rușinat sau stânjenit.
  • Este mult mai dornic să facă ce-i ceri, chiar dacă contravine dorințelor sale în acel moment, de ex., te rog nu intra în piscină, pentru că acum se umple cu apă
  • Control emoțional mai bun, se ridică după ce cade
  • Control evident mai bun asupra corpului său, nu mai cade la fel de des

Abilități sociale

  • Înțelege atunci când cineva spune ceva în glumă
  • Acceptă să i se spună “Nu”
  • Începe să joace jocuri de rol, cum ar fi să se îmbrace ca personajul său preferat sau te întreabă cine te prefaci că ești, ceea ce este un prim semn că înțelege că de fapt “doar te prefaci.” Înainte, chiar credea că ESTE Albă ca Zăpada sau Trenulețul Thomas
  • Interpretează povești inventate de el
  • Se descurcă mai bine în jocuri cooperative în care jucătorii acționează pe rând

Legături între evenimente întâmplate în momente diferite în timp

  • Își amintește evenimente din trecut și face legături între ele, cum ar fi că un personaj dintr-o carte a salvat pe cineva la fel cum l-a salvat pe el tata în piscină (ceea ce s-a întâmplat în trecut)
  • Își amintește de ceva ce i-ai promis mai devreme
  • Înțelege contextul în care se află, de ex. atunci când parchezi la restaurant, te anunță cât îi este de foame, pentru că știe că la restaurant se mănâncă
  • Este posibil să înceapă să facă conexiuni mai abstracte, de tipul: unele mașini sunt ”mașini de curse”, iar altele nu (de ex. un camion de tractări). Am mutat majoritatea acestor abilități în Saltul mental de preșcolar 1. Chestiunea ar mai trebui studiată.
  • Își aduce aminte care este procedura în anumite locuri. Știe de exemplu cum se folosește banda de la casa de marcat din supermarket, așteaptă cu răbdare ca produsele să fie scanate

Interesat de lucruri mici

  • Interesat de mici detalii, cum ar fi unde sunt șoriceii micuți din cartea lui preferată sau că trebuie curățată o firmitură mică de pe masă
  • Își mijește ochii și arată spre lucruri sau poate că îi place să se uite printr-un tub

Documentarea salturilor mentale pentru toddleri îi aparține lui Amber Domoradzki și apare pe siteul https://theobservantmom.com/. Am tradus aceste informații cu acordul autoarei.