Uncategorized

Trecem la ora de iarnă – cum reglăm somnul copiilor?

În noaptea de sâmbătă spre duminică, 26 spre 27 octombrie, ceasurile se dau înapoi cu o oră. Astfel, ora 4:00 devine ora 3:00.

Schimbarea orei ne afectează pe toți, dar mai ales pe cei mici. Ei nu gestionează atât de bine ca noi oboseala. Dacă nu și-au făcut somnul, sunt nemulțumiți o zi întreagă.

Cum îi putem ajuta să facă mai ușor tranziția la noua oră?

1. Reglează programul de somn din timp

Mută orele de culcare mai târziu atât pentru somnurile de zi cât și pentru cel de noapte cu câte 15 minute la fiecare 2-3 zile.

De exemplu, în cazul unui program cu două somnuri de zi, primul la ora 9, al doilea la ora 13, iar culcarea de seară în jur de 19:00, poți urma planul de mai jos:

Ziua Primul somn Al doilea somn Culcarea de seară
Luni 9:15 13:15 19:15
Marți 9:15 13:15 19:15
Miercuri 9:30 13:30 19:30
Joi 9:30 13:30 19:30
Vineri 9:30 13:30 19:30
Sâmbătă 9:45 13:45 19:45
Duminică 8:45 (ora nouă) 12:45 (ora nouă) 18:45 (ora nouă)
Luni 8:45 (ora nouă) 12:45 (ora nouă) 18:45 (ora nouă)

Dacă nu știi sigur când ar trebui să doarmă copilul tău, poți consulta aici programul optim de somn al copiilor pe vârste.

2. Respectă rutina de seară

Copiii au nevoie de o perioadă de tranziție de la activitățile din timpul zilei către somn. Cu 30 de minute înainte de ora de culcare, asigură-i un mediu liniștit, cu lumină difuză, cântece de leagăn, conectare și calm. Astfel organismul se pregătește de somn, începe să conștientizeze oboseala, iar cel mic va adormi mai ușor.

Bebelușii și copiii se adaptează ușor când știu la ce să se aștepte, când succesiunea evenimentelor este previzibilă. Ei învață prin repetare. O rutină care se întâmplă în fiecare seară este semnalul către creier că a venit momentul de culcare.

3. Ai răbdare cu el

În zilele de după schimbarea orei, mai ales în cazul copiilor care merg la creșă și grădiniță și nu au libertatea unui program decalat, pot apărea mai multe tantrumuri și mai multă mârâială. Spune-i că îl înțelegi, că știi că îi este greu și că ești la dispoziția lui ca să îl ajuți. Petrece timp de conectare în plus cu el, lasă treburile din casă să aștepte, pune telefonul pe silent și fii prezent cu adevărat.

Atunci când simți că te enervezi și îți pierzi răbdarea respiră adânc de câteva ori și spune-ți fraza de mai jos:

Copilului meu îi este mai greu decât îmi este mie.

Vestea bună este că într-o săptămână somnul se va regla și lucrurile vor intra din nou pe făgașul normal.
Dacă ai nevoie de ajutor în reglarea orelor de somn ale copilului tău sau doar vrei să mă întrebi ceva despre somnul lui, programează o discuție gratuită de 15 minute pe pagina de Facebook Nani Nani.