Am participat luni și marți pentru prima oară la Conferința Națională de Somnologie Pediatrică, un eveniment absolut necesar în contextul actual, în care informațiile despre somnul copiilor sunt atât de contradictorii pentru părinții români, atât online cât și în cabinetele pediatrice. Coordonatorul științific al conferinței este dr. Mihaela Oros, medic primar pediatru cu supraspecializare în somnologie pediatrică și Coordonator al Centrului de Somnologie Pediatrică Policlinica Băneasa.

Evenimentul este dedicat cadrelor medicale, și mă bucur mult că am putut participa ca și consultant în somnul copiilor și pentru prima dată cu o colegă consultant, Ana Maria Bunea de la I love sleep, Baby. Ana și-a luat recent certificarea, tot de la Family Sleep Institute, ca și mine. Împreună ne-am organizat notițele și a ieșit acest rezumat al conferinței, care sperăm să vă fie de folos. 

Somnolog sau consultant în somn?

Care este diferența dintre un somnolog și un consultant în somn?

Somnologul se ocupă de aspectele clinice ale somnului – apnee în somn, insomnii, sindromul picioarelor neliniștite (restless legs syndrome), Tulburarea de mișcare periodică a picioarelor în somn, narcolepsie (boala somnului – manifestată prin somnolență acută), dereglări ale ritmului circadian și altele. 

Consultantul în somn recomandă un plan de acțiune pentru a rezolva problemele de somn din cauze nemedicale: program nepotrivit de somn, asocieri de somn care previn adormirea independentă a copiilor, un mediu de somn prea stimulant sau activități nepotrivite în perioadele de veghe, care inhibă adormirea. 

Idei de la conferința de somnologie pediatrică

La Conferința Națională de Somnologie Pediatrică de anul acesta au fost invitați specialiști din diverse arii legate de somnologie. Am transcris ideile cele mai importante din discursurile acestora.

Silvia Miano, expert în medicina somnului cu peste 20 de ani în cercetare, șef de clinică (Sleep center) la Spitalul Civic din Lugano, Elveția, a prezentat tipurile de insomnii la copii:

  • Insomnia comportamentală, cauzată de asocierile de somn învățate de cei mici (”learned sleep-preventing associations”)
  • Insomnia cauzată de factori medicali, neurologici, psihiatrici, sociali sau de mediu.

Despre tulburările de somn 

Statistica ne spune că 30-40% dintre copiii sub 6 ani sunt afectați de tulburări de somn. Majoritatea tulbrurărilor de somn sunt însă trecute cu vederea din două motive

  • Părinții nu le menționează când merg la controale pediatrice
  • Pediatrii nu întreabă despre somnul copiilor

Abordările greșite ale părinților, care nu doar că împiedică rezolvarea tulburărilor de somn, dar și duc la accentuarea lor sunt două credințe limitative:

  • Problemele de somn vor trece cu timpul
  • Nu există soluții pentru problemele de somn ale copilului lor 

Tulburările de somn ale copiilor le afectează negativ ritmul de creștere, comportamentul, capacitatea de învățare și în cele din urmă, ca efect indirect, întreaga familie. 

Cum știm dacă un copil suferă de tulburări de somn?

  • Are dificultăți la adormire
  • Nu poate susține somnul (somnuri scurte, treziri dese)
  • Are treziri foarte matinale (5 dimineața)
  • Refuză să meargă la culcare la timp
  • Are dificultăți la adormire fără intervenția unui părinte 

În cazul insomniei cronice, un copil:

  • Este obosit tot timpul
  • Nu poate fi atent și concentrat prea mult timp la o activitate
  • Nu interacționează bine din punct de vedere familial și social – relațiile au de suferit
  • Este iritabil
  • Îi este somn toată ziua
  • Are probleme comportamentale (hiperactiv, impulsiv, agresiv)
  • Nu are chef de nimic, îi lipsesc motivația și inițiativa
  • Este predispus la accidente (se împiedică ușor, cade, se lovește des)

Recomandările Dr. Silvia Miano în ceea ce privește rezolvarea tulburărilor de somn pediatrice sunt păstrarea unui program de somn potrivit vârstei copilului și eliminarea asocierilor de somn folosind o metodă de intervenție comportamentală (aka sleep-training), prin extincție sau extincție treptată.

În alt discurs al unor doctori specialiști din Clubul Regal al Medicilor au fost analizate tulburările de somn în cazul copiilor cu TSA (Tulburări de spectru autist). Fără să intrăm mult în detalii, ceea ce mi-a atras atenția a fost întârzierea cu care sunt puse diagnosticele de autism în cazul copiilor. Cu cât sunt descoperite mai devreme tulburările de spectru autist, cu atât mai repede se pot lua măsuri. 

Astfel:

  • Vârsta medie la care au apărut primele îngrijorări ale părinților este de 1 an și 7 luni
  • Vârsta medie a diagnosticului: 2 ani și 10 luni 

Mai mult de un an între primele îngrijorări și diagnostic înseamnă o întârziere foarte mare pentru intrarea în programul terapeutic.

Dr. Marinela Bănică, medic specialist ortodonţie şi ortopedie dento-facială, a avut o prezentare excelentă despre intervențiile maxilomandibulare în apneea obstructivă de somn la copii. Practic, prin tratament ortodontic se aliniază corect maxilarul cu mandibula, iar căile respiratorii sunt eliberate, respirația se corectează, iar apneea este rezolvată.

Prof. Dr. Alexandru Rafila, reprezentantul României în Organizația Mondială a Sănătății a vorbit despre legătura dintre activitatea fizică, sedentarism și somnul copiilor. Recomandările OMS pe vârste legate de activitatea fizică și necesarul de ore de somn din 24h:

  • Copii mai mici de 1 an 
    • cel puțin 30 de minute pe zi timp de activitate pe burtică (tummy-time)
    • să nu stea mai mult de 1h în aceeași poziție – cărucior, scaun de masă, sistem de purtare
    • să nu fie expuși la ecrane deloc
    • 14-17h de somn în primele 3 luni de viață, 12-16h de somn de la 4 luni la 11 luni
  • Copii de la 1 la 2 ani
    • Cel puțin 3 ore de activitate fizică de intensitate variabilă; more is better
    • să nu stea mai mult de 1h în aceeași poziție – cărucior, scaun de masă, sistem de purtare
    • De la 2 ani se pot uita la TV sau ecrane, dar maxim 1h și nu continuu; less is better
    • 11-14h de somn de calitate, cu program previzibil de somn, la ore potrivite
  • Copii de la 3 la 4 ani
    • Cel puțin 3h de activitate fizică, din care cel puțin 1h de activitate intensă; more is better
    • să nu stea mai mult de 1h în aceeași poziție – cărucior, scaun de masă, sistem de purtare
    • Timp la ecrane maxim 1h; less is better
    • 10-13h de somn de calitate, cu program previzibil la ore potrivite

Un aspect foarte important adus în discuție de Dr. Raluca Teleanu, neuropediatru în cadrul Spitalului “Victor Gomoiu”, a fost cel al timpului petrecut de copii în fața televizorului, mai ales în contextul actual al pandemiei. 

Dacă până acum copii petreceau mai mult la grădiniță sau la școală, în pandemie, cu părinții lucrând de la domiciliu și școlile închise sau mutate în online, copiii petrec mult mai mult timp acasă, implicit în fața televizorului. Astfel, pe lângă tulburările de atenție care pot apărea datorită expunerii continue la ecrane, simptomele fiind asemănătoare cu cele ale autismului, studiile recente arată că s-a înregistrat o scădere în calitatea și durata somnului copiilor. 

Există și o veste bună totuși, copiii pot reveni și se pot bucura de realitate la câteva luni de la înlăturarea ecranelor sau limitarea timpului petrecut de copii în preajma lor. 

În mod ideal, copiii de până la doi ani nu ar trebui să petreacă nici un minut în fața ecranelor și aici amintim laptop, tabletă, telefon, televizor, iar copiilor cu vârsta de până la 5 ani le trebuie limitată expunerea la o oră. Atenție! Nu o oră continuă de privit la TV sau pe tabletă, ci o oră însumată pe parcursul unei zile.

Există multe aplicații și jocuri online destinate copiilor, care sunt marketate ca fiind educative și cu adevărat revoluționare pentru dezvoltarea cognitivă a copilului, dar, din păcate, este dovedit științific, este doar marketing. Fără implicarea părintelui în proces, copilul nu învață nimic din respectivele aplicații. 

De ce sunt ecranele de evitat mai ales în cazul copiilor? 

În primul rând imaginile din desene, reclame sau filme se succed cu o viteză amețitoare pentru un copil, acesta ajungând să își dorească aceeași stimulare continuă și rapidă și în în viața de zi cu zi. Lucru imposibil de recreat într-un mediu natural. 

În al doilea rând lumina albastră, date de ecrane, inhibă producția de melatonină, popular numită, hormonul somnului. Așa că, dacă în contextul actual, nu puteți limita accesul copiilor la ecrane din cauza școlii online, asigurați-vă că aceștia nu au acces la ele măcar cu două ore înainte de somn. 

În mod evident, pandemia ne-a dat viața peste cap tuturor și ne-a făcut să ne regândim prioritățile. Printre aspectele vieții care au fost afectate se află și somnul. Atât cel al copiilor cât și al adulților. Pentru a naviga mai ușor această perioadă, cu toții avem nevoie de un somn neîntrerupt și odihnitor. 

Așa cum spune și Prof. Univ. Dr. Florin Mihălțan, care descurajează cosleepingul (în sensul de împărțirea patului și nu a camerei), să nu uităm de bunele practici când vine vorba de somnul celor mici, ABC-ul somnului – Alone, Back, Crib (Singur, Pe spate, În pătuț). 

Cu ce am rămas?

Ca și concluzie generală și recomandare pentru voi, aveți grijă de somnul copiilor voștri – faceți-le un program de somn potrivit vârstei, jucați-vă activ, învățați-i să adoarmă singuri pentru a avea un somn odihnitor cu adevărat, iar dacă aveți orice suspiciune că nu respiră bine în somn (dorm cu gura deschisă sau sforăie), că au ceva carențe în organism (anemia de fier poate influența negativ somnul), că au alergii, dermatită, întârzieri în dezvoltare (nu se uită când ieșiți sau intrați în cameră, nu se concentrează, au întârzieri în înțelegere și limbaj), apelați la un specialist. Vorbiți cu medicul pediatru, puneți întrebări. Nu vă mulțumiți cu un consult de 5 minute și o foaie cu 3 siropuri. Căutați un medic care vă ascultă și căruia îi pasă. It takes a village to raise a child, și parte din satul ăsta sunt și specialiștii.

A fost o experiență emoționantă să ascultăm în contextul unei conferințe naționale dedicată cadrelor medicale, informații în care credem și pe care eu personal le promovez de peste doi ani. Suntem pe drumul cel bun, cu fiecare pediatru și fiecare consultant în somn care informează corect mai departe ❤️